تکلیف کمیته امداد خراسان‌جنوبی برای ایجاد بیش‌از 8 هزار فرصت شغلی

معاون اشتغال کمیته امداد خراسان‌جنوبی گفت: برای سال آینده کمیته امداد استان مکلف به ایجاد بیش‌از 8 هزار فرصت شغلی است.

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان علی‌اکبر نخعی، معاون اشتغال کمیته امداد خراسان‌جنوبی  اظهارداشت: از سال ۹۴ یکی از سیاست‌های جدیدی که توسط کمیته امداد مورد توجه قرار گرفته بحث توانمندسازی مددجویان بوده است.

وی با بیان اینکه محور اصلی رفع مشکلات اقتصادی خانواده‌ها بحث اشتغال است، تصریح کرد: در خانواده‌ها با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که وجود دارد که شاید بنا به شرایط مختلف نادیده گرفته شده و یا به بلوغ نرسیده‌اند، که در این راستا کمیته امداد به دنبال احیا این قابلیت‌ها بوده تا خانواده‌ها بتوانند براساس آن کسب و کاری را برای خود ایجاد و زمینه‌ای فراهم کنند تا بدون حمایت نهادهای دولتی روی پای خود بیاستند.

معاون اشتغال کمیته امداد خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه افرادی که به این نهاد مراجعه می‌کنند دو دسته هستند، یادآور شد: دسته‌ای شامل افراد سالمند و یا بیمار بوده که برای آنها بحث توانمندسازی مطرح نبوده و سعی می‌کنیم با ایجاد اشتغال‌هایی کوچک امید به زندگی را در آنها نگه داریم و دسته دوم شامل افرادی بوده که با توجه به توانایی‌هایی که دارند با انجام مشاوره‌های مختلفی که به این خانواده ها داده می‌شود این قابلیت‌ها شناسایی و توانایی‌های آنها احیا شده و به دنبال این هستیم که این خانواده ها را به بازار کار نزدیک سازیم.

نخعی ادامه داد: افرادی هستند که در گذشته هیچ مهارتی را کسب نکرده‌اند که برای این افراد ابتدا دوره‌های آموزشی برگزار تا بتوانند وارد چرخه کار شده و علاقه در آنها به وجود آید.

وی با بیان اینکه همچنین یک سری از افراد قبلاً توانایی‌های داشته و آموزش‌های را دیده‌اند ولی کافی نبوده که به این افراد نیز آموزش‌های مهارتی با همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف ارائه می‌شود، یادآور شد: گاهی از مواقع شاید لازم بوده مددجویان برای کسب مهارتی به خارج از استان سفر کنند که در این زمینه نیز کمیته امداد مددجویان را مورد حمایت قرار داده تا بتوانند این آموزش‌ها را کسب و وارد بازار کار شوند.

معاون اشتغال کمیته امداد خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برای پایداری شغل در خانواده‌ها نیز مهارت‌های پایدارسازی به افراد داده می‌شود، بیان داشت: در حال حاضر دوره‌های پایدارسازی اشتغال برای خانواده مددجویان امداد با همکاری جهاد دانشگاهی استان در حال برگزاری است.

نخعی گفت: از بدو تأسیس اداره کل کمیته امداد استان تاکنون ۳۰ هزار طرح اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون قریب‌به ۶ هزار فرصت شغلی برای خانواده‌های تحت پوشش و افراد غیر تحت پوشش و نیازمند در استان توسط کمیته امداد ایجاد شده است، تصریح کرد: جامعه هدفی که به کمیته امداد مراجعه می‌کنند به طور معمول به دو دسته تقسیم شده، یک سری از افراد دارای توانایی‌هایی بوده که می‌توانند شغل مستقلی برای خود ایجاد کرده که کمیته امداد به این گونه افراد سمت‌وسو داده تا به این شغل دست یابند تا علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود برای دیگر افراد نیز کارآفرینی کنند.

معاون اشتغال کمیته امداد خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین یک سری از افراد بدون توانایی بوده که برنامه کمیته امداد برای این افراد معرفی آنها به صاحبان کسب و کار می‌باشد و امتیازاتی مانند اعطای وام قرض‌الحسنه و پرداخت دو سال بیمه سهم کارفرمایان توسط کمیته امداد برای افراد صاحب شغل در نظر گرفته شده است.

نخعی با اشاره به اینکه در سال جاری برنامه کمیته امداد استان ایجاد ۶ هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی بوده که تا پایان سال این فرصت‌ها را محقق می‌شود، یادآور شد: برای سال آینده نیز کمیته امداد استان مکلف به ایجاد بیش‌از ۸ هزار فرصت شغلی است.

وی با بیان اینکه کمیته امداد استان در ۲۱ شعبه آماده ارائه خدمات به افراد نیازمند و جویای شغل است، خاطرنشان کرد: افرادی که بتوانند تسهیلات قرض‌الحسنه کمیته امداد را دریافت کنند تا مدت پنج سال از نظارت‌های امداد برخوردار بوده و مورد حمایت هستند.


فارس