غافلگیری شهروندان تربت‌حیدریه از افزایش قیمت گاز مایع

افزایش ناگهانی قیمت سیلندر گاز مایع در روزهای اخیر، موجب گلایه‌مندی شهروندان و به خصوص ساکنان حاشیه شهر و صاحبان کسب و کارهای سیار در این شهرستان شده‌ است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،برخی از این شهروندان مدعی شدند که گرانی بی‌سابقه سیلندر گاز مایع در آغاز فصل سرما، عرصه را بر آنها تنگ کرده است و مدیران مرتبط نیز پاسخ قانع‌کننده ای در این خصوص ندارند.

یک ایزوگام‌کار می گوید : قیمت یک کپسول گاز بوتان تا مدتی پیش ۳۸۰ هزار ریال بود، اما به تازگی و ناگهان قیمت آن به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال افزایش یافته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت‌حیدریه با بیان اینکه مشکلی برای تامین گاز مایع ساکنان این منطقه وجود ندارد، گفت: مصرف‌کنندگان بی‌بهره از گاز شهری طبق روال گذشته می‌توانند نسبت به دریافت گاز مایع یارانه‌ای به قیمت هر کیلوگرم ۲ هزار و ۳۰۰ ریال به انضمام نرخ خدمات محاسبه شده توسط نمایندگی فروش گاز مایع اقدام کنند.

جواد بلندی افزود: متقاضیان گاز مایع باید در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) یا "تجارت آسان" ثبت نام کرده و ماهانه چهار عدد سیلندر، معادل ۴۴ کیلوگرم گاز را با نرخ یارانه‌ای هر کپسول ۱۱ کیلویی به قیمت ۲۷۹ هزار ریال دریافت کنند و علاوه بر این از سهمیه نفت سفید نیز بهره‌مند ‌شوند.

وی در خصوص متقاضیانی که مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای نیستند نیز گفت: این افراد می‌توانند گاز مورد نیاز خود را با نرخ "فوب" خلیج فارس به قیمت هر کیلوگرم ۲۳۰ هزار ریال بر اساس نرخ خدمات مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان از طریق نمایندگی و شرکت‌های زیر پوشش کنند.

بلندی تصریح کرد: نرخ غیریارانه‌ای یا فوب خلیج فارس ‌به صورت متغیر هر ماه در سامانه سدف بارگذاری و بر اساس همان نرخ عرضه می‌شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه نیز با بیان اینکه ما هیچ نقشی در قیمت‌گذاری فراورده‌های نفتی نداریم، گفت: برخی قیمت‌ها دستوری و از بالا ابلاغ شده که ما تنها مجری و ناظر جلوگیری از تخلفات هستیم.

محمدرضا ملکی افزود: چنانچه بر خلاف جدول اعلامی از سوی انجمن صنفی کارفرمایان توزیع گاز مایع ایران، مبلغ بیشتری از متقاضیان دریافت شود، با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی در خصوص ساکنان روستا یا نقاط خاصی از شهر که فاقد گاز شهری هستند، گفت: ساکنان این نقاط می‌توانند با مراجعه به سامانه سدف برای دریافت سهمیه نفت سفید یا گاز مایع یارانه‌ای خود اقدام کنند.

ملکی از صاحبان مشاغل سیار نیز خواست در سامانه مزبور ثبت نام کرده و در بخش گزینه پروانه کسب، عنوان "فاقد پروانه کسب" را انتخاب کنند تا مراحل تکمیل پرونده و دریافت سهمیه گاز مایع یارانه‌ای آنها از طریق اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری شود.

مدیر شرکت پست تربت‌حیدریه نیز گفت: تمام نقاط شهری دارای کد پستی هستند و اگر محله خاصی فاقد کدپستی است، ساکن یا ساکنان آن محله می‌توانند با مراجعه به این اداره، بلافاصله کد پستی منزل خود را دریافت کنند.

رضا کابلی افزود: چنانچه در رایانه شرکت پست، منزلی فاقد کد پستی باشد، همکاران ما نشانی مربوطه را دریافت و بعد ۲۴ ساعت به آنان کد پستی ارایه می شود