اجرای فاز اول تامین زیرساخت برق بافت تاریخی دیهوک

فاز اول اجرای شبکه برق رسانی به بافت تاریخی دیهوک با خرید قسمتی از تیرها انجام شده است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،محمد عرب رئیس اداره  میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس طی گفتکویی اظهار داشت: بافت تاریخی دیهوک با حدود 18 هکتار مساحت با شماره 33710 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که تاکنون سه اقامتگاه بوم گردی در این بافت ارزشمند راه اندازی گردیده و چندین مورد در حال راه اندازی و متقاضی تبدیل خانه های قدیمی بافت روستا به بوم گردی هستند.
عرب افزود: اجرای شبکه برق و آب بافت تاریخی دیهوک از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی به بخش دیهوک بوده است که فاز اول اجرای شبکه برق با خرید قسمتی از تیرها به ارزش 2700 میلیون انجام شده و ادامه پروژه و اجرای شبکه آب نیازمند تخصیص کامل اعتبار مصوب به مبلغ 15 میلیارد ریال می باشد.
عرب گفت: این روستای تاریخی با قدمتی چند صد ساله از محله‌های «سرچشمه»، «تلخک»، «دم دروازه»، «بنوکوه»، «اولنگ»، «چپیله»، «زیر اسیاب»، «دم اسیاب»، «دم مزار» و «پی کمر» تشکیل شده است.

اغلب خانه‌ها از خشت و گل، دو طبقه و به هم پیوسته تشکیل شده‌اند. مردم دیهوک اکنون با مرمت تعدادی از بنا‌های بافت تاریخی ، پیشینه کهن خود را پاس می‌دارند و اشتیاق دارند دیهوک قدیم را زنده و پویا سازند.
 به گفته وی : بافت تاریخی ارزشمند دیهوک مربوط به دوره صفوی تا اواخر قاجار است و از جمله بافت‌های مناطق کویری و گرم و خشک به شمار می‌رود که شامل: مسجد جامع، قلعه، بازار، آب‌انبار، آرامگاه و فضاهای مسکونی است. دلایل مختلفی از جمله موقعیت ارتباطی و منابع آب نسبتاً کافی نقش مهمی در شکل‌گیری و توسعه بافت قدیم دیهوک داشته است.

شرایط آب و هوایی در این منطقه موجب شده است بافت آن با توجه به اقلیم و نیاز ساکنان شکل بگیرد و نقش محیط را در انتخاب مصالح و فضاهای مسکونی و عمومی در نظر بگیرند.