شروع مرمت آب انبار تاریخی روستای کریت در شهرستان طبس

شروع مرمت آب انبار تاریخی روستای کریت با اعتباری بالغ بر 1500 میلیون ریال از محل منابع استانی انجام می شود.


به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ،محمد عرب رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس از شروع عملیات مرمت آب انبار شماره 2 روستای تاریخی و کهن کریت خبر داد و گفت: آواربرداری و خاکبرداری و خواناسازی سازه های اطراف بنا ، مرمت قسمت پاشیر و دیوارچینی قسمتی از راهروی اصلی که کاملا تخریب شده و بندکشی و تثبت وضعیت فعلی بنا در این مرحله با اعتباری بالغ بر 1500 میلیون ریال از محل منابع استانی انجام می شود.


به گفته عرب : مرمت کامل این بنا شامل : بازسازی کامل راهرو و پله ها ، مرمت مخزن شامل دوخت و دوز ترک ها و بندکشی و سبک سازی اطراف بنا و ... با هدف استفاده بعنوان فضای پذیرایی ، نیاز به اعتباری بالغ بر 5000 میلیون ریال اعتبار دارد که با تخصیص منابع استانی در سال جاری ادامه خواهد یافت و امیدواریم شاهد تخصیص اعتبار از محل منابع ملی برای تسریع در روند تکمیل ، مرمت و بازسازی این بنای تاریخی ارزشمند باشیم.

عرب ضمن تشکر از پیگیری های شورای اسلامی و دهیار روستا گفت : کمک و مشارکت مردم برای مرمت این بنا و احیاء بافت تاریخی روستای کریت لازم و ضروری است و درصورت مشارکت اهالی ، بازسازی بافت تاریخی کریت دور از دسترس نیست و ایجاد امکانات اقامتی و پذیرایی با توجه به ظرفیت های طبیعی ، تاریخی و خصوصاً ظرفیت های گردشگری مزرعه ، از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار است.

به گفته وی: بنای تاریخی آب انبار شماره دو کریت تنها بنای نسبتاً سالم به جا مانده از زلزله 1357 می باشد که هنوز پابرجاست و فقط بخش هایی از پلکان و سردر ورودی تخریب گردیده است.ورودی بنا در جهت شمال قرار داشته که با پلکان با شیب بسیار تند به پاشیر ختم می شده و فضای پاشیر که امسال مرمت خواهد شد.در جهت جنوب پاشیر ، مخزن آب انبار با پلان مدور قرار گرفته که پوشش سقف به صورت گنبدی و در چهار طرف گنبد دریچه هائی جهت تهویه و خنک شده آب و تخلیه و نظافت مخزن پیش بینی شده است.

عرب افزود: مصالح بکار رفته در این بنای تاریخی آجر ، سنگ ، ملات ساروج و گچ می باشد که با شماره 15126 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.