انجمن گوهرسنگ در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

 مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: گوهرسنگ دومین زنجیره ارزش راهبردی استان تعیین شده است به همین منظور انجمن گوهرسنگ در استان راه‌اندازی می‌شود.


به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان، هادی شاه‌وردی روز سه‌شنبه در این باره افزود: این استان سرشار از انواع گوهرسنگ‌هاست که میراثی ارزشمند در دل کویر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به تنوع و کیفیت بالای این گوهر خدادادی در استان، با اقدامات موثر می‌توان خراسان جنوبی را به‌عنوان پایلوت گوهرسنگ کشور معرفی کرد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: اصلی ترین معضل حوزه گوهر سنگ‌ها مثل سایر حوزه‌ها مهیا نبودن فضای کسب و کار برای فعالان این حوزه است.

وی اضافه کرد: رفع این مشکل در قدم اول نیازمند ایجاد یک تشکل و اتحادیه منسجم از فعالان این عرصه است که با راه‌اندازی انجمن گوهر سنگ می‌توان بستری مناسب برای فعالین این حوزه ایجاد کرد.

شاه‌وردی تاکید کرد: فعالان گوهرسنگ استان در حوزه‌های تراش سنگ، معدن‌داران، فروش سنگ، گوهرشناسان و متخصصان فعال در زمینه گوهرتراشی و گوهرشناسی می‌توانند به عضویت این انجمن درآیند.

وی افزود: انجمن گوهر سنگ استان با هدف استفاده از خرد جمعی، تعامل و همبستگی تشکیل و تأسیس می‌شود و از جمله مزایای راه‌اندازی این انجمن می‌توان به ایجاد بستری حمایت‌گر و پویا جهت انسجام این حوزه، قیمت‌گذاری محصولات، سیاست‌گذاری برای پیشرفت و رشد اقتصادی استان اشاره کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی بیش از هزار نفر به صورت فعال در حوزه گوهر سنگ فعالیت می‌کنند و تاکنون پنج نشان جغرافیایی فلورین طبس، عقیق فردوس، عقیق شجر زیرکوه، عقیق پائیزه سه قلعه و کارنت نهبندان در حوزه گوهرسنگ خراسان جنوبی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های زیرکوه، نهبندان، بیرجند، سرایان، فردوس و خوسف در حوزه گوهرسنگ فعال‌تر هستند، اضافه کرد: سایر شهرستان‌های استان هم در این حوزه ظرفیت دارند که با مطالعات صورت گرفته، عرصه‌های جدید برای این شهرستان‌ها نیز شناسایی و معرفی خواهد شد