مدیرکل بحران خراسان‌شمالی: تامین رادار هواشناسی در استان ضروری است

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: تامین رادار هواشناسی یکی از نیازهای اساسی برای پیش بینی های کوتاه مدت است و باید تامین شود. 


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،غلامرضا شفیق روز شنبه اظهار کرد: بیشتر بارندگی ها و وقوع حادثه سیل در استان به صورت نقطه ای رخ می دهد از این رو نیاز است برای کاهش مخاطرات و خسارت های ناشی از روان آب ها، پیش بینی های کوتاه مدت مدنظر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تامین تجهیزات برای پیش بینی ها گفت: داده های رادار در پیش بینی های کوتاه مدت و جلوگیری از خسارت ها تاثیرگذار و از این رو راه اندازی این تجهیز در دست پیگیری است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پیش بینی های کوتاه مدت هواشناسی و وقوع سیل با تجهیزات همچون رادار میسر است.

خراسان شمالی بر روی خط قرمز بحران های طبیعی

به گزارش بازتاب خراسان ، رادار هواشناسی برای مکان‌یابی بارش، محاسبه حرکت آن و تخمین نوع بارش ها به کار گرفته می شود و پیشتر از این مدیرکل وقت هواشناسی خراسان شمالی گفته بود که راه اندازی رادار هواشناسی در این استان ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

خراسان شمالی استان کشاورزی و روستا محور است، کشاورزی اولویت اول برای توسعه این استان به شمار می رود این در حالی است که این تولیدکنندگان هر ساله و در فصول مختلف متحمل خسارت های زیاد ناشی از وقوع سیل، بارندگی و سرما می شوند.

بر پایه آمارها؛ این استان جزو ۱۰ استان حادثه خیز کشور محسوب می شود و وقوع هر کدام از این حوادث همواره خسارات مالی و جانی فراوانی را به دوش مردم و دولت ها انداخته و علاوه بر داغدار کردن شمار زیادی از خانواده‌ها، زیرساخت‌ها کشور را هم دچار آسیب کرده است.

آمار و ارقام حاکی از این است که این خطه در کانون بحران های طبیعی قرار دارد و مدیریت بحران در این استان جایگاه ویژه ای دارد و بدون برنامه ریزی و فعالیت کارشناسی و کاربردی نمی توان بحران های این منطقه را مدیریت کرد.

بر اساس نظر دست اندکاران این حوزه؛ مهم‌ترین راه‌های کاهش اثرات حوادث در خراسان شمالی، منوط به توسعه توان دستگاه‌های امدادی در پیشگیری از حوادث است و بخش دیگری هم مربوط به آگاهی و اطلاع مردم نسبت به انواع حوادث و راه‌های مقابله با آسیب‌های بحران است.