گزارش ۲۲۷ مورد کودک‌آزاری به بهزیستی خراسان جنوبی

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۲۲۷ مورد کودک‌آزاری امسال به مراکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی این استان گزارش شده است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،علیرضا رضایی روز سه‌شنبه افزود: از این تعداد ۱۱۰ مورد دختر و ۱۱۷ مورد پسر بوده‌اند که مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و در هر ۲ جنس، بالاترین فراوانی در مقطع سنی هشت تا ۱۰ سال است.

وی بیان کرد: از نظر فراوانی ۱۴۳ مورد مسامحه و غفلت، ۴۳ مورد عاطفی و روانی، ۳۵ مورد جسمی بوده است.

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی خراسان جنوبی درباره علت کودک‌آزاری گفت: بالاترین فراوانی با ۱۳۸ مورد مربوط به اعتیاد سرپرست خانواده بوده و تندخویی و پرخاشگری سرپرست خانواده با فراوانی ۲۵ در رده دوم است.

وی افزود: کودک‌آزاری نوعی رفتار در والدین، مراقبان کودک یا دیگران است که رفاه، سلامتی روانی و جسمی کودک را در معرض تهدید قرار می‌دهد یا به آن آسیب می‌زند.

رضایی گفت: انواع سوء رفتار با کودک شامل کودک‌آزاری جسمی، جنسی، هیجانی یا عاطفی، مسامحه و غفلت و بهره‌کشی اقتصادی است.

وی افزود: با توجه به اینکه خشونت علیه کودکان در مکان‌ها و شرایط مختلفی رخ می‌دهد، برنامه جامع پیشگیری از کودک‌آزاری باید شامل مداخلات چند سطحی باشد و همه عوامل و متغیرهای مرتبط با کودک‌آزاری را هدف قرار دهد.

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه راهبردهای پیشگیری سطح یک شامل مداخلات مبتنی بر جامعه و محیط اجتماع است گفت: راه‌اندازی خطوط تلفنی ویژه کودک که به راحتی بتوانند با مراکز خدمت رسان و پلیس ارتباط برقرار کند، تقویت تعهدات و اقدامات در سطح ملی و ایجاد بسیج عمومی به منظور مقابله با خشونت علیه کودکان جزو این راهبردها محسوب می‌شود.

وی افزود: شهروندان می‌توانند در صورت بروز و مشاهده هرگونه کودک‌آزاری با خط تلفن اورژانس اجتماعی با شماره تلفن ۱۲۳ تماس بگیرند تا کارشناسان بهزیستی در اسرع وقت به موضوع رسیدگی کنند.