پذیرش ۱۸۱ بی خانمان در مجتمع فوریت‌های اجتماعی بیرجند

مسئول مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸۱ بی خانمان در شهر بیرجند شناسایی و در این مرکز پذیرش شده‌اند.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،منصوره امیرآبادی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران از مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی (گرمخانه) بیرجند افزود: از این تعداد ۴۴ نفر ساماندهی و از چرخه کارتن خوابی حذف شدند.

وی گفت: این افراد از طریق ایجاد اشتغال توانمند شده یا به خانه سالمندان و دیگر شهرستان‌ها اعزام شده‌اند.

مسئول مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند با تاکید بر اینکه همه خدمات در این مرکز رایگان است ادامه داد: افراد پذیرش شده در زمینه بهداشت عمومی مانند حمام، لباس تمیز و سه وعده غذای اصلی خدمات دریافت می‌کنند.

وی اقامت شبانه روزی را یکی از ظرفیت‌های مرکز فوریت‌های اجتماعی شهر بیرجند برشمرد و گفت: همچنین برای مددجویان دوره‌های آموزشی آشنایی با آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود.

امیرآبادی عنوان کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۱۵۴ متکدی از سطح شهر جمع آوری شدند که ۲۹ نفر کودک بودند.

وی گفت: از این تعداد ۶۵ نفر معتاد صنعتی و ۳۴ نفر معتاد سنتی بودند، ۲۲ نفر نیز متادون مصرف می‌کردند و اغلب این افراد بی سواد هستند اما برخی تحصیلات ابتدایی و سیکل را هم دارند.

مسئول مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند گفت: ۷۰ نفر از این متکدیان در خانه ملکی سکونت داشته و ۶۰ نفر اجاره نشین بوده‌اند بقیه نیز به شکل‌های دیگری زندگی می‌کردند.

وی بیان کرد: ۵۸ متکدی نیز امسال در سطح شهر بیرجند دستگیر شده‌اند که ساکن شهرستان‌ها یا استان‌های دیگر بوده‌اند.

امیرآبادی مهمترین رویکرد مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی را حمایت و توانمندسازی افراد عنوان کرد و افزود: گلخانه‌ای واقع در پارک آزادی بیرجند برای اشتغال بهبودیافتگان ایجاد شده که چهار نفر می‌توانند مشغول به کار شوند.

وی بازسازی و راه اندازی خانه پارچه بافی، خرید یک عدد دستگاه میوه خشک کنی و به کارگیری برخی بهبودیافتگان در حوزه خدمات شهری را یادآور شد و گفت: از این طریق مددجوی بهبودیافته با داشتن یک شغل می‌تواند زندگی عادی داشته باشد.

مسئول مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند با بیان اینکه این مجتمع امسال پنج میلیارد ریال اعتبار داشته است افزود: اعتباراتی هم از سوی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اختصاص یافته که جمعا سه میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال بوده است.

وی بیان کرد: پنج هزار و ۷۰۰ نفر در این مجتمع از ابتدای امسال در سه وعده اطعام و پذیرایی شده‌اند.

معاون خدمات شهری شهردار بیرجند هم گفت: شهرداری برابر مسئولیت قانونی خود شناسایی، جمع آوری و توانمندسازی متکدیان را انجام می‌دهد و اکنون مرکز فوریت‌های اجتماعی در بیرجند شبانه روزی شده است.

موسی میرزایی افزود: مهمترین حلقه مفقود این کار، توانمندسازی متدکیان است تا از بازگشت مجدد این افراد به خیابان جلوگیری شود.

وی گفت: بر همین اساس برای توانمندسازی متکدیان و دیگر آسیب دیدگان اجتماعی گلخانه‌ای در پارک شهرداری احداث شده است همچنین برخی املاک رها شده شهرداری بازسازی شده و در راستای توانمندسازی و اشتغال زنان آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون شهردار بیرجند ادامه داد: تفاهم نامه‌ای درخصوص زنان آسیب دیده متکدی با دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به امضا رسیده که ساختمان ایجاد می‌شود تا بتوان به توانمندسازی آنان کمک کرد.

وی با اشاره به شروع فصل سرد سال گفت: در زمینه تامین غذای افراد پذیرش شده بخش گرمخانه مرکز فوریت‌های اجتماعی نیازمند کمک خیران هستیم همچنین لازم است فرهنگسازی درخصوص کمک نکردن به متکدیان در خیابان‌ها دنبال شود تا بتوان شأن و منزلت شهر بیرجند را حفظ کرد.

میرزایی ادامه داد: برای حل معضل زباله گردی و تکدی گری باید دیگر دستگاه‌ها از جمله بهزیستی پای کار باشند و در کنار شهرداری به رفع مشکلات فعلی کمک کنند.

وی گفت: با توجه به تشدید سرمای هوا باید همه شهروندان و موسسات خیریه کمک کنند که هیچ فرد بی خانمانی در سطح شهر نباشد و بتوانیم به طور کامل نیازهای گرمایشی و تامین غذای پناهجویان را انجام دهیم.