۱۴۵ رشته صنایع دستی در استان ها احیا شد

مدیرکل توسعه و ترویج صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: ۱۴۵ رشته صنایع دستی که به فراموش سپرده شده بود از سال ۹۵ تاکنون احیا و به چرخه تولید بازگشت.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،ویدا توحدی روز یکشنبه اظهار کرد: برخی رشته های صنایع دستی در سال های گذشته به دلایلی از چرخه تولید خارج شده بود که احیا و به چرخه تولید بازگشت.

به گفته وی؛ ۶ رشته صنایع دستی خراسان شمالی در سال های اخیر احیا شد.

وی با بیان اینکه ۲۹۹ رشته صنایع دستی در کشور فعال است، گفت: سال ۹۵ شورایی برای احیای رشته های صنایع دستی در حال فراموشی، تشکیل و با فعالیت این شورا برخی رشته های صنایع دستی به گردونه تولید بازگشت.

توحدی با اشاره به اینکه تولید صنایع دستی وابسته به تقاضا در بازار است، گفت: اشتغال پایدار در زمینه تولید صنایع دستی در گرو مصرف است و در این زمینه با برگزاری دوره های آموزشی مختلف تلاش شده تا برای بازاریابی و بازارشناسی اقدام و مشکل تولیدکنندگان صنایع دستی کمتر شود.

مدیرکل توسعه و ترویج صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خاطرنشان کرد: دوره های آموزش برای شاغلان صنایع دستی و فعالان این عرصه تعریف شده است و آموزش لازم برای رونق تولید، بازاریابی و بازارشناسی داده می شود.

وی درباره بسته بندی صنایع دستی برای صادرات و رونق بازار در خارج از کشور گفت: یکی از شاخص های داوری مهر اصالت صنایع دستی، بسته بندی این آثار است و مهر اصالت به محصولاتی داده می شود که بتواند بازاریابی کند.

توحدی با تاکید بر این اینکه تولید صنایع دستی باید با رویکرد کاربردی شدن در زندگی همراه باشد، بیان کرد: خوشبختانه در سال های اخیر، صنایع دستی به لایه های مختلف زندگی و مصرف نفوذ کرده است.

به گزارش بازتاب خراسان ، صنایع‌دستی در خراسان شمالی قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی، انسانی بسیاری دارد و از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق بازار این صنعت در سال‌ های گذشته اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

به گزارش بازتاب خراسان ،اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌ جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.