مشاهده پلنگی با سه توله‌اش در منطقه حفاظت شده مشهد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اهالی یک روستای مشهد واقع در حاشیه منطقه حفاظت شده اُرس سیستان یک قلاده پلنگ به همراه سه توله‌اش را مشاهده و از آن‌ها تصویربرداری کردند.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،مهدی اله‌پور اظهار کرد: مشاهده این گربه سان ارزشمند به همراه توله‌هایش، به عنوان «گونه پرچم، چتر یا شاخص»، بیانگر مطلوبیت کیفیت و کمیت شرایط زیستگاهی آن‌ها و گویای وضعیت دیگر گونه‌های جانوری و وجود آرامش در منطقه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط بانان و کارشناسان این حوزه با تجهیزات کامل زنده گیری پس از اعلام مردم در محل حضور یافتند و مشخص شد توله‌ها به همراه مادر در حال فراگیری روش بقا در طبیعت هستند که توسط محیط بانان به منطقه امن و حفاظت شده ارس سیستان هدایت شدند.

وی افزود: کارشناسان حفاظت محیط زیست آموزش‌های لازم برای مواجهه و مقابله با این گونه ارزشمند را به جوامع محلی داده‌اند و برای اطمینان خاطر از وضعیت حفاظت گونه در برابر تمام خطرات انسان ساز، محیط بانان و کارشناسان حوزه حیات وحش تا چند روز به صورت مستمر در محل مشاهده حضور خواهند داشت.

اله‌پور ادامه داد: امسال با تفاهمنامه منعقد شده بین صندوق ملی محیط‌زیست و صندوق خسارت کشاورزی هرگونه خسارت احتمالی پلنگ به خسارت دیدگان از جمله دام ساکنان منطقه، قابل جبران خواهد بود.