سلاجقه: گردوغبار صحرای "قره‌قوم" با همکاری ترکمنستان کنترل می‌شود

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گرد و غبار صحرای قره قوم مشکلی برای مردم کشور ترکمنستان ندارد اما آن کشور همسایه قول داده تا این شرایط را با اجرای طرحی جامع کنترل کند.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،علی سلاجقه روز پنجشنبه در آیین افتتاح طرح زیست محیطی پتروشیمی خراسان اظهار کرد: اتفاقات خوبی در زمینه کنترل آلودگی هوا در شمالشرق کشور افتاده و رایزنی های لازم در این زمینه انجام شده است.

وی تصریح کرد: کشور همسایه نیز قول داده تا در این زمینه ورود کند و منشاء گردوغبار را کنترل کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح طرح استریپر آمونیاک پتروشیمی خراسان و نیز اجرای طرح انتقال پساب تصفیه خانه این واحد صنعتی خاطرنشان کرد: این طرح ها اقدامات مناسبی برای حفاظت از منابع آب، خاک و هوا است و این اقدام می تواند الگویی برای سایر واحدهای صنعتی باشد.

وی ادامه داد: خراسان شمالی استانی بکر از لحاظ زیست محیطی است و ظرفیت های خوبی برای توسعه دارد و در این باره نیازمند توجه ویژه است.

سلاجقه با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم توجه ویژه به مناطق کمتر برخوردار است افزود: روحیه جهادی در خراسان شمالی ساری و جاری است ‌و مردم این استان روزهای درخشان را تجربه می کنند.

‌وی گفت: برای رونق اقتصادی، نیاز است تا صنایع پایین دستی پتروشیمی در خراسان شمالی شکل گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت در سفر اول به خراسان شمالی مصوبه های خوبی داشت افزود: امید است در دور دوم سفر هم برنامه ها و اقدامات مناسبی پیگیری شود.

کارشناس پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی، ریزگردهای بیابان قره قوم ترکمنستان را کانون اصلی گرد و غبار در آسمان استان می دانند که هر از چندگاهی تنفس را برای مردم این خطه مشکل می کند.

بیابان قره قوم ترکمنستان که از آن به عنوان بزرگترین کویر شنی جهان نام برده می شود، افزون بر ۷۰ درصد از خاک همسایه شمالی کشورمان را در بر گرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این سفر یک روزه پروژه "استریپر آمونیاک" پتروشیمی خراسان واقع در شهرستان بجنورد را افتتاح و همچنین در آیین افتتاحیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بجنورد حضور می یابد.

بازدید از خط انتقال پساب شهری بجنورد به مجتمع پتروشیمی خراسان، بهره برداری از ساختمان محیط بانی و مرکز اداری پارک ملی ساریگل و کلنگ زنی مرکز تحقیقات زیست محیطی خراسان شمالی از دیگر برنامه های سفر معاون رییس جمهور به این استان است.