تکمیل شدن زنجیره ارزش سنگ‌های قیمتی در شهرستان خوسف

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: امیدواریم با تعیین بوم کسب و کار سنگ‌های قیمتی و تکمیل زنجیره ارزش بتوانیم برای شهرستان خوسف یک نام ویژه و برندینگ خاص ایجاد کنیم.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،مریم جلالی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از پهنه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی شهرستان خوسف افزود: همه تلاش ما این است که جهان، خوسف را بشناسد و این گنج پنهان را کشف کنیم، با احترام به طبیعت و هنر و در نظر گرفتن همه شرایط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نام خوسف را در جهان پرآوازه کنیم.

وی گفت: این مسئولیت ماست و از همین ماه همه تلاش خود را به همت تمامی مسئولان برای تکمیل زنجیره ارزش سنگ‌های قیمتی خوسف به کار می‌گیریم.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور بیان کرد: اینجا مزرعه سنگ‌های قیمتی و ارزشمندی است که به مدد هنر هنرمندان و دست صنعتگران خوسف می‌تواند تبدیل به ثروت شود.

وی افزود: مواد اولیه سنگ‌های گرانبها و تراش سنگی اینجا وجود دارد که در جهان نمونه است، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای داریم که مسئولیت ما را برای بهره‌برداری درست و تولید ثروت بیشتر می‌کند تا بتوانیم در گام دوم انقلاب و در پیشران پیشرفت از این ظرفیت‌های خدادادی استفاده کنیم.

جلالی گفت: این سنگ‌ها سطح ظاهری دشت است و زیر آن حتما سنگ‌های قیمتی‌تری وجود دارد که نشان می‌دهد می‌توانیم زنجیره ارزش را از تولید، توزیع، طراحی و ایجاد محصول‌های جدید کامل کنیم.

بازدید از محل احداث مجتمع صنایع دستی خور

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از محل احداث مجتمع صنایع‌ دستی روستای خور نیز بازدید کرد و گفت: در این مجتمع‌ها گردانندگان مهمتر هستند لذا باید فضایی فراهم و با ایجاد کارگاه‌های مختلف، فضای پویایی ایجاد شود.

وی افزود: این مجتمع باید به عنوان یک مجتمع چند منظوره آموزش، نمایش و فروش در نظر گرفته شود و بدون شک راه‌اندازی آن در ایجاد اشتغال تاثیر مهمی خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی هم گفت: این مجتمع در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر مربع با زیربنای چهار هزار و ۴۹۵ متر مربع احداث می‌شود.

هادی شاهوردی افزود: برای مجتمع صنایع‌ دستی روستای خور تعداد ۲۰ کارگاه هر کدام به مساحت ۱۰۰ متر مربع برای ۲۰ نفر با اولویت گوهرسنگ‌ها پیش‌ بینی شده است.

وی بیان کرد: کارگاه آموزشی بخش دولتی به مساحت هزار و ۵۰۹ متر مربع، فروشگاه، رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه و پارک از دیگر جزئیات این پروژه است و در صورتی که وزارتخانه ۳۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی برای کارگاه آموزشی اختصاص دهد مابقی اعتبار مورد نیاز از محل منابع استانی تامین خواهد شد.

فرماندار خوسف هم گفت: مردم مشتاق هستند و استقبال خوبی از این بازارچه خواهند کرد، افرادی که سرمایه داشته‌ باشند با اولویت سنگ‌ها در آن مشغول به فعالیت خواهند شد.

سید علی حسینی افزود: این مجتمع صنایع دستی در جاده ترانزیتی استان قرار دارد و ظرفیت خوبی برای شهرستان خوسف و استان ایجاد خواهد کرد.

بازدید از کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی

معاون وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در ادامه سفر به خراسان جنوبی از ۲ کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی روستای خور هم بازدید کرد و از روند تولیدات، مشکلات و درخواست‌های صنعتگران مطلع شد.

جلالی در این دیدار که فرماندار خوسف، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی و مسئولان شهرستان حضور داشتند بر تکمیل زنجیره ارزش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی منطقه تاکید کرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی هم گفت: براساس آمار تاکنون بیش از ۵۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در خراسان جنوبی شناسایی شده است که شهرستان‌های خوسف، نهبندان، زیرکوه، سرایان و فردوس در این زمینه شاخص هستند.

شاهوردی افزود: روستای خور شهرستان خوسف در فاصله ۸۰ کیلومتری مرکز استان سال ۱۳۹۸ به عنوان روستای ملی گوهرسنگ‌ها به ثبت رسید و در این مدت کارگاه‌های متعدد سنگ‌تراشی در این روستا راه‌اندازی شده که زمینه اشتغال بخش عمده‌ای از اهالی روستا را فراهم کرده است.

وی گفت: سنگ‌های عقیق روستای خور متنوع و رنگارنگ بوده و بیشتر از نوع کاملین قرمز، سبز خزه‌ای، اونیکس مشکی و سارد است همچنین سنگ عقیق خراسان جنوبی از جمله روستای خور از نظر رنگ در سطح کشور بی‌نظیر است.

پیش‌بینی برگزاری هفته فرهنگی خوسف در مجموعه سعدآباد

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور در بازدید از ظرفیت‌های صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان خوسف هم گفت: برگزاری هفته فرهنگی خوسف در مجموعه سعدآباد تهران را برنامه‌ریزی می‌کنیم تا ظرفیت‌های خاص این منطقه از جمله سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی آن در سطح کلان معرفی شود.

وی تصریح کرد: یکی از ضروریات این شهرستان، تشکیل تعاونی تامین نیاز در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است همچنین باید طرح جامع توسعه خوسف براساس برندینگ تهیه شود تا زمینه‌های لازم و فضایی برای توسعه منطقه مبتنی بر درآمدزا بودن با حداقل هزینه‌ها باشد.