پرواز وعده‌ها پس از ۳۰ سال تاخیر در فرودگاه گناباد به زمین نشست

ساخت فرودگاه گناباد که ۳۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد، به عنوان یکی از طرحهای مهم اقتصادی در جنوب استان خراسان رضوی، به اتمام رسیده و مردم و مسوولان این شهرستان چشم‌انتظار گشایش و آغاز بهره‌برداری از آن در روز چهارم خرداد هستند.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، تکمیل و راه اندازی فرودگاه منطقه ای شهدای گناباد که به نقطه همدلی مردم و مسوولان این شهرستان در ۳۰ سال گذشته تبدیل شده بود، از ابتدای دولت سیزدهم و با عنایت خاص دولتمردان به اوج خود رسید که بالاخره نتیجه‌بخش بود و روند تکمیل و بهره برداری مرحله نخست این فرودگاه سرعت گرفت.

گناباد با برخورداری از ظرفیتهای بسیار در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در جنوب خراسان رضوی و قرار داشتن در مسیر ورود استان‌های جنوبی کشور به این استان و همجواری با ۱۵ شهرستان جنوبی خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی موجب شده که طرح احداث فرودگاه به عنوان یک طرح مهم در سنوات اخیر در این شهرستان مطرح باشد.

فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت، سریع و ارزان علاوه بر توسعه اقتصادی در توسعه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری نیز نقش مهمی دارد، زیرا فعالان اقتصادی و گردشگران در برنامه ریزی های خود ۲ عامل هزینه و زمان را مدنظر قرار می دهند و یکی از راههای مناسب به منظور شتاب دادن امور برای نیل به این هدف، ایجاد امکان حمل و نقل هوایی است.

تشکیل ۲۰ کمیته برای افتتاح فرودگاه منطقه ای گناباد

این روزها گناباد، حال و هوای خاصی دارد و مردم و مسوولان در جنب و جوش برای بهره برداری از فرودگاه گناباد در چهارم خردادماه هستند.

فرودگاه گناباد که قرار بود بهمن ماه پارسال و متعاقب آن اواخر اسفندماه با حضور رییس مجلس شورای اسلامی به بهره برداری برسد به دلیل مسائل و مشکلاتی مانند وضعیت جوی و همچنین جلسات مستمر مجلس برای بررسی لایحه بودجه کشور به تعویق افتاد و در نهایت این افتتاح به چهارم خردادماه جاری موکول شد.

۲۰ کمیته برای راه اندازی فرودگاه گناباد تشکیل شده است و از ظرفیت بخش های دولتی و خصوصی در این ارتباط استفاده می شود.

بهره برداری از فرودگاه آرزوی دیرینه مردم گناباد

در کنار مسوولان، آحاد مختلف مردم گناباد و حتی مناطق همجوار هم از ۳۰ سال گذشته که عملیات اجرایی احداث فرودگاه این شهرستان آغاز شده است همواره چشم انتظار بهره برداری از آن و شنیدن صدای پرواز هواپیما بر روی این شهر هستند.

یکی از ساکنان بلوار عدالت گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بهره برداری از فرودگاه این شهرستان به عنوان مهمترین و اثربخش ترین طرح در توسعه و رونق اقتصادی منطقه و آرزوی دیرینه مردم یاد کرد و بهره برداری از آنرا یک جشن مهم منطقه ای خواند.

علیرضا حشمتی اظهار داشت:‌ با توجه به هزینه های بالا در تکمیل و راه اندازی فرودگاه گناباد، مهمتر از راه اندازی این طرح استمرار پروازها و بهره گیری هر چه بهتر از ظرفیت آن در توسعه و رونق اقتصادی منطقه و استان خراسان رضوی است.

یک استاد دانشگاه و از فعالان اقتصادی گناباد نیز گفت:‌ با توجه به قابلیت های اقتصادی و فرهنگی این شهرستان، گردشگری زیربنای مهم توسعه و رونق اقتصادی گناباد به شمار می رود.

ابوالقاسم شفیعی تصریح کرد:‌ یکی از اقدامات مهم برای بهره گیری از ظرفیتهای اقتصادی گناباد و جهت دهی آن در مسیر توسعه و رونق اقتصادی، بهره برداری از فرودگاه این شهرستان است.

سرمایه‌گذاران تامین هزینه‌ بلیت پروازهای فرودگاه گناباد را متقبل شدند

سرمایه‌گذاران و خیران گنابادی تامین بخشی از هزینه‌ بلیت پروازهای فرودگاه این شهرستان را به مدت ۱۰ ماه به صورت چارتر بعد از بهره برداری در سال جاری متقبل شده اند.

فرماندار گناباد گفت:‌ در جلسه هم اندیشی با سرمایه گذاران و خیران گناباد در خصوص راه اندازی فرودگاه گناباد افزود: تعدادی از این افراد در مجموع تامین هزینه های ۶۰ بلیت در هر پرواز از این شهرستان را به صورت چارتر و رفت و برگشت تقبل کرده اند.

رضا نصیری ادامه داد: با توجه به اقدامات در دست انجام برای راه اندازی شرکت هواپیمایی اختصاصی گناباد به موازات راه اندازی فرودگاه، سرمایه گذاران گنابادی برای استمرار پروازها هزینه های فوق را تقبل کرده اند تا صرفه اقتصادی برای شرکت های هواپیمایی تا زمان راه اندازی این شرکت افزایش یابد.

راه اندازی فرودگاه، نویدبخش توسعه گردشگری سلامت

گناباد در کنار ظرفیت های مهم اقتصادی و فرهنگی در زمینه های اجتماعی هم با برخورداری از پتانسیل هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی و امکانات و تجهیزات مطلوب در زمینه های درمانی به خصوص بیمارستان علامه بهلول گنابادی به عنوان یکی از محورهای مهم گردشگری سلامت در منطقه مطرح است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت:‌ این شهرستان با برخورداری از ظرفیتهای بسیار در بخش های بهداشتی و درمانی، محور مهم گردشگری سلامت در منطقه است.

دکتر رضا احمدی، صدور مجوز گردشگری سلامت در گناباد توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نیمه دوم سال گذشته را یادآور شد و گفت:‌ به‌ دنبال پیگیری‌های مستمر قبلی مجوز گردشگری سلامت و پذیرش بیماران از کشورهای خارجی برای بیمارستان علامه بهلول گنابادی این شهرستان صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ بیمارستان علامه بهلول گنابادی با دریافت گواهینامه IPD امکان پذیرش بیماران بین‌الملل را به دست آورد و این مساله با توجه به مزایای گردشگری سلامت در توسعه دانشگاه و منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گردشگری سلامت را یکی از اصلی ترین اولویت‌های این دانشگاه عنوان کرد و افزود: جلسات و پیگیری‌های مختلفی در راستای تحقق این هدف طی سنوات گذشته صورت گرفت.

احمدی با اشاره به وجود پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف و همچنین ماندگاری ۱۰۰ درصدی پزشکان متخصص در ۹ رشته‌ تخصصی در شهرستان‌های تابعه این دانشگاه (گناباد و بجستان) خاطرنشان کرد: با راه اندازی فرودگاه گناباد، روند پذیرش بیماران خارجی از سایر کشورها و دیگر نقاط کشور افزایش یافته و این منطقه به عنوان محور گردشگری سلامت مطرح خواهد شد.

اختصاص ۹۴۵ میلیارد ریال برای تکمیل فرودگاه گناباد

عملیات اجرایی فرودگاه گناباد در ۳۰ سال گذشته در زمینی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار ساخته شده که ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر دارد و با صرف ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه تکمیل شده است.

با راه اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر مردم این شهرستان، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان های بجستان، رشتخوار، مه‌ولات، خواف در خراسان رضوی و نیز شهرستان های فردوس، سرایان، خضری دشت بیاض و قائن در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه برخوردار می شوند.

فرودگاه گناباد تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و بعد از راه اندازی به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار، در منطقه جنوب خراسان رضوی فعالیت خواهد داشت.

فرماندار گناباد گفت:‌ از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال که تاکنون برای تکمیل فرودگاه این شهرستان هزینه شده، هزار میلیارد ریال با پیگیری های مستمر مسوولان ذیربط اعم از فرمانداری و همچنین نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی محقق شده است.

رضا نصیری گفت:‌ علاوه بر این مبلغ ۹۴۵ میلیارد ریال اعتبار هم در سال جاری برای اجرای طرح توسعه فرودگاه گناباد اختصاص یافته که اجرای آن با انتخاب پیمانکار در آینده نزدیک آغاز می شود