برگزاری مانور مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان فردوس

به منظور آمادگی نیروی انسانی و تجهیزات فنی دامپزشکی و اجرای هر چه سریعتر و واکنش سریع در برابر بیماری‌های‌ احتمالی به خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مانور پدافند زیستی مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان فردوس برگزار شد.


   خبرنگار : اعظم جمالی


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،جواد اسماعیلی گفت: یکی از جنبه‌های پدافند غیرعامل، پدافند زیستی است که دامپزشکی با پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و همچنین بیماری‌های دام و طیور، نقش مهمی در این زمینه دارد و در صورت هرگونه رخداد احتمالی بیماری ممکن است جامعه با خسارات بسیاری در رابطه با بحث اقتصادی، سلامت و بهداشت و سلامت محیط زیست مواجه شود.


رئیس شبکه دامپزشکی فردوس، ضمن تبریک هفته پدافند غیرعامل، در خصوص اهداف برگزاری این مانور گفت: ایجاد آمادگی و هماهنگی دستگاه های اجرایی مرتبط، ارتقاء سطح آگاهی آنها در خصوص این بیماری و رفتار عامل بیماری، شناسایی نقاط ضعف در همکاری و هماهنگی‌ها، آشنایی دستگاه ها با شرح وظایف در زمان بروز این بیماری و موارد مشابه و... جزو اهداف برگزاری این مانور بود که شرکت‌کنندگان در این مانور با شناخت نقاط مشترک از بروز تداخل در زمان بحران پیشگیری کنند، همچنین کمبودها و نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف و نقاط قوت تقویت نمایند.


اسماعیلی خاطرنشان کرد: در این مانور که با همراهی تیم‌های واکنش سریع از شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های طبس، سرایان و بشرویه، و همراهی ادارات و نهادهای عضو کمیته پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شهرستان فردوس از جمله شهرداری باغستان، شبکه بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، جهادکشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و هلال‌احمر برگزار شد، به منظور آمادگی و اجرای هر چه سریعتر و واکنش سریع به موارد رخداد احتمالی بیماری، تیم‌های واکنش سریع دامپزشکی اقدام به نمونه‌برداری، معدوم‌سازی، دفن‌بهداشتی، شعله‌افکنی، ضدعفونی و پایان‌دهی در واحد فرضی درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نمودند.


وی در ادامه با اشاره به تجربه‌ای که مجموعه دامپزشکی استان در خصوص بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کسب کرده بود افزود: در سال 1399 بروز این بیماری در برخی واحدهای پرورش شرایط کاری سختی را برای مدیران و کارشناسان دامپزشکی استان وارد کرد که گاه با عدم همکاری و یا عدم اطلاع برخی ادارات، از وظایف تعیین شده‌ای که بر عهده داشتند، سبب شده بود که فعالیت مضاعفی داشته باشند تا بتوانند جبران این ناهماهنگی‌ها را انجام دهد.


رئیس شبکه دامپزشکی فردوس اضافه کرد: امید است با اقدامات و برنامه‌های پیشگیری و پایش و مراقبت، از جمله واکسیناسیون و رصد و پایش بیماری در واحدهای صنعتی، روستایی و حیات وحش، همچنان مشکلی در حوزه دامپزشکی و صنعت طیور و دام نداشته باشیم.