فعالیت بخش خصوصی میدان دار توسعه تجاری ایران و ترکمنستان

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی پیشنهاد کرد: شرایطی فراهم شود که فعالان بخش خصوصی به ویژه اعضای اتاق بازرگانی پیگیر و میدان دار توسعه تجاری با ترکمنستان شوند.


به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ،محمدحسین روشنک روز چهارشنبه در نشست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی بر ضرورت و اهمیت توسعه مراودات تجاری با کشور همجوار ترکمنستان و ضرورت تدبیراندیشی مناسب در این زمینه تاکید کرد و گفت: میتوان مطالبات ترکمنستان بابت صادرات گاز و برق به ایران را از طریق صادرات کالا تهاتر کرد.

وی اظهار کرد: فعالان اقتصادی کشورمان از فرصت کافی برای برقراری ارتباط با ترکمنستان برخوردار نبوده و اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان نیز به واسطه محدودیت‌های موجود، در رفع موانع توسعه تجارت میان دو کشور خیلی موفق نبوده است.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با وجود انجام برخی از اقدامات برای توسعه مراودات با ترکمنستان از جمله اعزام هیات تجاری به آن کشور آن طور که باید توسعه تجارت با آن کشور رخ نداده است.

حسین محمدیان افزود: امید است با برنامه‌ریزی و هدفگذاری مناسب و رایزنی‌های صحیح بویژه از طریق اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان در مشهد، بخشی از مشکلات و موانع حوزه صادرات با این کشور مرتفع شود.

وی اظهار کرد: لازم است مدل مناسبی برای حوزه تجارت کشور، بر اساس اولویت‌ها و ظرفیت‌های موجود دسته‌بندی و ترسیم شود؛ نخستین گام در توسعه تجارت، پذیرش FATF است، تا زمانی که مراودات بانکی میان ایران با کشورهای هدف اصلاح نشود، تجارت توسعه نخواهد یافت؛ زیرا به واسطه تحریم‌ها، امکان برندسازی در کشور هدف وجود ندارد.

ریبس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به نشست اخیر اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با حضور رئیس جمهور منتخب کشورمان گفت: امید است دولت چهاردهم در مسیر پیش‌رو و تصمیمات و اقداماتش در حوزه اقتصاد، همواره از مشورت‌ها و نظرات اتاق بازرگانی و فعالان این بخش استفاده کند.

وی افزود: در نشست مذکور، دغدغه‌ها و انتظارات فعالان اقتصادی از دولت مطرح شد که از مهم‌ترین آنان می‌توان به رفع مشکلات بخش تولید، رفع موانع توسعه تجارت، پیوستن به FATF و دیگر انتظارات بخش خصوصی از کابینه دولت چهاردهم اشاره کرد.

محمدیان اضافه کرد: سیاست‌های کلی دولت‌های پیشین، پس از پایان هر دوره ریاست جمهوری تغییر کرده است و عدم ثبات در سیاست‌ها مانع از توسعه صادرات و تجارت در کشور ‌شده از سوی دیگر خراسان رضوی از اغلب شاخص‌های اقتصادی کشور، با وجود ظرفیت‌های بسیاری که در این خطه وجود دارد، باز مانده که امید است با آغاز به کار دولت چهاردهم و توأمان سیاست‌گذاری‌های صحیح و مناسب از سوی مجلس، فرصت لازم برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها فراهم شود.

فعالان بخش خصوص میدان دار توسعه تجاری ایران و ترکمنستان شوند

ترکیه بزرگترین رقیب ایران در بازار ترکمنستان است

نایب ریبس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ترکمنستان با تراکم نسبی جمعیت بالا، فرصت مطلوبی برای سرمایه‌گذاری و صادرات به شمار می‌رود؛ اما متاسفانه حجم صادرات ایران به ترکمنستان بسیار ناچیز است.

مرتضی آقامیرزاده با بیان اینکه ترکیه بزرگترین رقیب ایران در بازار ترکمنستان است، افزود: حمل‌ و نقل و ترانزیت ترکیه به ترکمنستان از طریق جاده سنتو، مرز باجگیران و خانگیران انجام می‌گیرد و این کشور از این طریق اقدام به ارسال محصولات صادراتی خود به ترکمنستان می‌کند.

وی اظهار کرد: بزرگترین چالش تجار ایرانی برای تجارت در ترکمنستان، دشواری در اخذ ویزا است، درصورتی که محلی به عنوان اتاق vip در بازارچه مرزی ایران و ترکمنستان برای فعالان اقتصادی مستقر شود، به مرکزی برای پیگیری رفع مشکلات تجار ایرانی تبدیل خواهد شد.

دبیر کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست چالش‌های صادراتی میان ایران و ترکمنستان را در زمینه صدور ویزا برای تجار ایرانی، نبود زیرساخت‌های مناسب برای مبادلات مالی، نبود دیپلماسی فعال و عدم دعوت از تجار ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی ترکمنستان، اختلال در عبور و مرور واگن‌های صادراتی برشمرد.

مهلا بهرام زاده گفت: بررسی آمار صادراتی در ۱۰ ساله اخیر نشان از روند کاهشی صادرات استان به این کشور از سال ۱۳۹۳ به بعد داشته است. آمارها حاکیست از سال ۱۳۹۹ شاهد رشد تدریجی صادرات به این کشور بوده‌ایم اما وضعیت صادرات استان همچنان به شرایط قبل بازنگشته است که در این خصوص نیاز به تحلیل وضعیت و چاره اندیشی مناسب داریم.

وی اضافه کرد: افغانستان اولین شریک و هدف تجاری خراسان رضوی و ترکمنستان عمدتا دومین شریک تجاری هدف صادرات استان بوده و گروه‌های کالایی محصولات نباتی، مواد پلاستیکی، فلزات معمولی، مواد نساجی و … به ترتیب عمدترین صادرات استان به ترکمنستان را شامل می‌شود، این در حالی است که از سایر استان های کشور گروه کالایی فلزات معمولی به ترکمنستان صادر می‌شود.

به گزارش بازتاب خراسان طبق اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، میزان صادرات کالا از این استان به ترکمنستان از ۵۹ میلیون دلار در مهرماه سال ۱۴۰۰ به ۱۸۹ میلیون دلار در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ رسیده که رشد ۲۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

ترکمنستان کشوری محصور در خشکی واقع در آسیای مرکزی است که از شمال با قزاقستان و ازبکستان و از جنوب با افغانستان و ایران همسایه است و از غرب از طریق دریای خزر با کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه، مرز آبی دارد.

این کشور با بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت، ۱۰۴امین کشور پرجمعیت جهان و کم‌جمعیت‌ترین جمهوری در آسیای مرکزی است.