سوگواری مردم شهر ماژان از مراسم حسن،حسین توسط بانوان تا پذیرایی از عزاداران حسینی با چای آتشی + عکس

در شهر ماژان مراسم عزاداری از شب اول محرم هم‌زمان با سرتاسر ایران با تزیین حسینیه، معابر وکوچه‌ و خیابانها سیاه‌پوش می‌شود و مراسم سخنرانی و عزاداری هر شب در محل حسینیه شهید حیدری این شهر برگزار می‌شود .


نویسنده : حمید رضا تاکی

عکاس : پری علیزاده


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازتاب خراسان محمد حسین قلیزاده عضو هیئت امنا هیئت حسینی شهر ماژان در گفتگویی اشاره به برگزاری مراسم محرم در این شهر کرد و گفت : در قدیم  روز سوم محرم آیین علم بندان انجام می شد ، که به دلایلی منسوخ‌ شد که توسط پیرغلامان از قبل پارچه‌های مشکی و سفید و رنگارنگی  به این منظور در و چوب بلندی که عمدتاً بین دو و نیم الی سه متر نظر گرفته می شد ،

وی افزود :علم در واقع یک نماد و نشانی بود که طی طریق می کردند و همراره ابیاتی و الفاظی در خصوص واقعه جان‌سوز کربلا قرائت می‌کردند و پیرغلامان در محل مسجد محلی شهر ماژان که آن موقع ماژان به عنوان یک روستا بود تکیه داده می‌شد و افراد قدیمی اعتقاد خاصی داشتند صبح و بعدازظهر تا زمانیکه علم تکیه بر مسجد بود و آن علم ها به یاد علم قمر بنی هاشم گرامی می داشتند .

قلیزاده اظهار داشت : هیئت حسینی از شب هفتم به روال سالیان گذشته همچون مداح مرحوم قدرت‌الله صنعتی از نوحه خوان خیلی قدیم ماژان و مرحوم علیدوست که در مراسم علم گردانی با نواحی خیلی زیبایی که خود از علم گردان هم بود و همراه مرحوم مکی که عزاداری در شهر ماژان و به‌همراه نوحه‌خوانان و سینه‌زنان برگزار می شد .

وی متذکر شد و اعلام داشت : در قدیم‌الایام از شب هفتم هیئت حسینی از محل مسجد همراه با جوانان این شهر حرکت می‌کردند و به سوی حسینیه در حال حرکت بودند و با  حال و هوای محرمی و جلوه‌ی خوبی به این شهر می‌دادند .

 

روز هشتم محرم

محمد قلیزاده که خود یکی از مداحان هیئت این شهر می باشد در مورد مراسم امروزی بیان داشت : چندین سال هست با توجه به اینکه گسترش این شهر به سوی بافت جدید بوده و عزاداری‌ باشکوه‌ و زیبا و نوحه خوانی درب منازلی که نذری دارند عزیمت می کنند و بعد از آن هیئت عزاداری همراه با مردم و بانوان به روستای قوریان که در فاصله 1 کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد ، می روند و پس از ادای احترام به مزار شهید به نواحه خوانی می پردازند وقبل از اذان ظهر به محل حسینیه شهید حیدری شهر باز میگردند و بعد از اقامه نماز ظهر توسط روحانی به مداحی و توسط مداحان به نوحه خوانی سینه زنی دارند . و بعداز ظهر هم با ایجاد ایستگاه صواتی اعم از شربت و چای آتشی که در نوع خود در استان بی نظیر است از مردم و مسافرانی در مسیر شهر ماژان به روستای اطراف و بسوی سربیشه و نهبندان عزیمت می کنند  از سوی خادمیان استان رضوی پذیرایی می شوند .

روز تاسوعا

به گزارش بازتاب خراسان ،برگزاری روز تاسوعا همانند روز هشتم است ، ولی با این اختلاف که در این روز هیئت و همچنین مردم دیگر عازم بافت قدیم این شهر به درب خانه ها رفته و با ذبح گوسفند و بعضی خانه ها در هوای گرم با لیوانی شربت خنک از عزاداران و مردم به یاد شهدای کربلا پذیرایی می کنند .

مراسم مخصوص بانوان شهر ماژان در روز تاسوعا

یکی از بانوان این شهر که خود را زهرا خراسی معرفی می کند درباره مراسم مخصوص بانوان شهر ماژان در روز تاسوعا در گفتگویی اظهار داشت : این مراسم از قدیم الایام در این شهر مرسوم بوده و از مادر و مادربزرگمان به ما به ارث رسیده و این مراسم تاکنون ادامه داشته و همینطور توسط فرندانمان ونسلهای جدید ادامه خواهد داشت

وی بیان داشت : در قدیم در اکثر خانه ها توسط بانوان انجام می شد ولی با توجه به این که بیشتر خانه ها به صورت بنای جدید ساخته شده و فقط مانند خانه ای که یک باغچه ای کوچک در وسط حیاط و فضای باز داشته باشد انجام می شود .

وی افزود : اشعار زیادی به غیر از حسن ،حسین و حیدر ، علی در این مراسم توسط بانوان که به دو گروه تقسیم می شوند نواخته می شود مانند :

روز تاسوعاست امروز / کربلاست غوغاست امروز *** این علم کیست که بی صاحبت است / مال قمر بنی هاشم است *** که کشته سرور ما / ای خاک بر سر ما *** امشب به جنت فاطمه از دیده خون بارد / از بهر فرزند حسین زهرا عزا دارد ، و دیگر اشعار نواخته می شود اجرای این مراسم مانند مراسم حیدر علی دور نخل که آقایان در خوسف برگزار می شود انجام می شود و در آخر با چاوش خوانی یکی از بانوان ، این مراسم به پایان می رسد .

و پس از انجام این مراسمات به سوی محل حسینیه شهید حیدری این شهر بازمی گردند و پس از اقامه نماز ،مداحی و همچنین  نوحه خوانی توسط یکی از مداحان جلسه به پایان می رسد و پس از این مراسم مردم بر سر سفر امام حسین (ع) می نشینند .

مراسم سرسلامتی

به گزارش خبرنگار بازتاب خراسان ، یک موضوع خاصی دیگر در بعضی از مناطق در استان خراسان جنوبی  وجود دارد که شهر ماژان هم جز آن موضوع خاص است به نام سرسلامتی می باشد در این مراسم یک لیستی از اسامی اموات به روحانی داده می‌شود .

اول برای درگذشتگان فاتحه خوانده می‌شود و براساس اسامی ذکور از بزرگ‌ترین افراد و کوچکترین فرد تعبیه می‌شود و این در واقع دعای سرسلامتی است هر یک  درواقع روحانی برای سلامتی زنده‌ها دعا و مردم آمین میگویند و برای اموات ذکر فاتحه را از مردم درخواست می‌کند ،که درواقع در این روز مقدس یعنی هشتم ، نهم و نهم محرم همه اموات به فیض می‌رسند و هم برای سلامتی آنهایی که در قید حیات هستند و درخواست صحت و سلامتیشان درگاه ایزد منان آرزو می کنند .

مراسم حسن ، حسین در جوار استان مقدس امامزاده بی بی علیا (س)

در گفتگویی با خانم رمضانی در روستای گیمنج ، در مورد مراسم بعدازظهر روز تاسوعا در شهر ماژان اظهار داشت : یکی از اداب رسومی که در شهر ماژان در ایام محرم انجام می شود بعد از ظهر روز تاسوعا هئیت و همچنین اکثر مردم و بانوان از شهر ماژان عازم روستای کاریجک که این روستا خالی از سکنه در فاصله حدوداٌ هشتصد متری این شهر قرار دارد مراجعه و سر قبر اموات میروند و به یاد این عزیزان فاتحه ای برای شادی روحشان می خوانند و از آنجا هیئت عزاداران عازم روستای گیمنج که این روستا در فاصله یک کیلومتری این شهر می باشد می شوند .

وی افزود : در این روستا هیئت عزاداری زمانی که به درب منازل می روند صاحب منازل یک  گوسفندی که از چند ماه قبل آماده کردند پس از ورود هیئت عزاداری درب خانه ذبح می کنند و با شربت و خوراکیهای متنوع از اعضای هیئت سینه زنان و دیگر مردم و بانوان پذیرایی می شود .

وی بیان داشت : و پس اتمام منازل هیئت به استان مقدس امامزاده بی بی علیا (س) که در این روستای گیمنج واقع شده است ، که ساختمان قبلی تخریب و ساختمان جدید توسط یکی از خیرین محلی در حال ساخت می باشد و اخیراً ضریحی آهنی از شهر زاهدان به این محل آورده اند که همزمان با ولادت امام رضا علیه السلام بر روی قبر مطهر هم نصب گردیده است می روند و مراسم حسن ، حسین و حیدر ، علی انجام می شود .

روز عاشورا

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، در روز عاشورا هیئت حسینی بسوی مزار شهدا روانه می شوند و به یاد امام حسین ( ع ) و شهدای صحرای کربلا مداحی و سینه زنی و مرثیه سرایی می کنند و فاتحه ای برای اموات این آرامستان قرائت می کنند و مردم در این روز بیاد درگذشتگان و اموات خود نذوراتی بین مردم تقسیم می کنند .

شام غربیان

مراسم شام غربیان آیینی سنتی است که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل و در عصر روز عاشورا برگزار می شود. این مراسم در این شهر که با عشق و ارادت به حضرت ابوالفضل (ع) امام حسین (ع) همراه است در محل هئیت حسینی با شمع روشن می کنند و بر گرد آن می نشیند و در غم شهدای نینوا اشک ماتم می ریزند ، و در آخر با مداحی این مراسم به پایان می رسانند .

شهر ماژان ، مرکز بخش جلگه ماژان در 24 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان خوسف در خراسان جنوبی قرار دارد .

گزارش رادیویی و تلوزیونی بیشتر در کانال نماشا