راه فرار از بارش سنگ بر روی مردم اسفیدان خراسان‌شمالی؛ چیست؟

پدیده سنگ افتان در روستای گردشگری اسفیدان بجنورد سبب شد تا بخشی از منازل مسکونی به مکان جدید انتقال داده شود اما تامین آب مشکل اساسی این اهالی برای سکونت در واحدهای مسکونی جدید است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان، روستای «اسفیدان» از مناطق نمونه گردشگری و جاهای دیدنی خراسان شمالی محسوب می شود که در میان دره‌ واقع و پیرامون آن را کوه‌های مرتفعی پوشانده‌ است.

اسفیدان در سال ۱۳۸۵ به‌ عنوان زیباترین روستای کشور انتخاب شد و با معماری پلکانی خود شباهت زیادی به ماسوله دارد و این مکان گردشگری امروزه از پدیده سنگ افتان رنج می برد و سنگ هایی که در دامنه کوه مشرف به این روستا زمانی وسیله گردشگری محسوب می شد امروزه روی خشن خود را نشان می دهد و با آوار بر روی مردم این روستا خسارات خبران ناپذیری را وارد کرده است.

بررسی ها نشان می دهد که برای حل این مشکل روستا در عمل نمی توان اقدام موثری انجام داد، تثبیت سنگ ها در کوه بسیار هزینه بر و نشدنی است از این رو برخی از واحد های مسکونی باید به مکان جدید جا به جا شوند.

جابه جایی روستا؛ چاره کار

بررسی ها نشان می دهد که ۱۰۰ واحد مسکونی این روستای هدف گردشگری در معرض سنگ افتان قرار دارد و باید جابه جا شود و زمین در مجاورت منطقه مسکونی فعلی آماده سازی شده و ۲۰ واحد مسکونی در مراحل پایانی ساخت است اما مردم از این جابه جایی استقبال نکرده اند.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی پیشتر اعلام کرده بود که تمام واحدهای مسکونی در روستای اسپیدان شهرستان بجنورد در معرض خطر سنگ افتان است از این رو باید به تدریج جابه‌جا شود.

بر اساس آمار بنیاد مسکن خراسان شمالی؛ پیش از این جابه جایی بخشی از این روستا مطرح بود اما مشکل حادثه طبیعی سنگ افتان حل ناشدنی است، حتی اگر اعتبار باشد، نمی توان اقدام مناسب برای تامین ایمنی منازل در روستا انجام داد از این رو تمام روستا باید به تدریج به مکان جدید منتقل شود.

پژوهشکده سوانح ایران سال ۹۸ مطالعه مشکلات روستای اسفیدان را در دستور کار قرار داد و کارشناسان اعلام کردند که اجرای طرح های مربوط به ایمن سازی و تثبیت سنگ ها نمی تواند ایمنی روستا را به طور کامل تضمین کند.

اینک بیش از ۳۵۰ خانوار در روستای اسپیدان سکونت دارند و تمام پهنه روستا در معرض خطر سنگ افتان است اما خطر برای ۷۰ واحد مسکونی بحرانی است و باید با اولویت جابه جا شود.

وی بیان کرد: شرکت های خدمات رسان از جمله شرکت توزیع نیروی برق و شرکت گاز خدمات لازم را به این شهرک رسانده اند اما شرکت آب و فاضلاب هنوز نسبت به تامین آب مورد نیاز اقدام نکرده است این امر سبب شده تا اهالی از جابه جایی به مکان جدید خودداری کنند.

تامین آب؛ مشکل اصلی جابه جایی روستا

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز در این باره گفت: پدیده سنگ افتان سبب شد تا بخشی از منازل مسکونی به شهرک جدید انتقال داده شود اما تامین آب مشکل اساسی این اهالی برای سکونت در واحدهای مسکونی جدید است.

سعید رئوفی اظهار کرد: شهرک جدید در فاصله ۲ کیلومتری روستای اسفیدان ایجاد شد و برای ایجاد این شهرک هشت هکتار زمین تسطیح و آماده سازی شد و در آن ظرفیت ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی وجود دارد.

وی افزود: اکنون ۲۰ واحد مسکونی در این شهرک تکمیل شده وبه مرحله بهره برداری رسیده است اما مردم برای ساکن شدن در آن با مشکل تامین آب روبه رو هستند

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: سایر زیرساخت ها از جمله گاز و برق در این شهرک تامین شده است اما شرکت آب و فاضلاب هنوز مشکل منابع برای تامین آب را برطرف نساخته است.

وی افزود: پدیده سنگ افتان به عنوان پدیده طبیعی، ساخت و ساز در روستای اسفیدان را با چالش و در معرض خطر قرار داده، تثبیت سنگ ها و حل مشکل آن امری بسیار هزینه بر و نیازمند اعتبار از محل مدیریت بحران است.

رئوفی اظهار کرد: شماری از اهالی روستای اسفیدان که در معرض سنگ افتان قرار دارند باید به مکان جدید منتقل شوند، این اهالی برای دریافت زمین رایگان در محل جدید، باید کاربری زمین فعلی که در آن سکونت دارند، تغییر دهند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند و رانش زمین، سنگ غلطان، سیل، زلزله از جمله مشکلات و چالش های ساخت و ساز در روستاهای خراسان شمالی است.