۱۵۸ روستای استان خراسان شمالی راه مناسب ندارند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل و پایانه‌های خراسان شمالی گفت: ۱۵۸ روستای استان خراسان شمالی راه مناسب ندارند.


به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان، محمد مشتری در گفت‌وگویی در بجنورد اظهار داشت :استان خراسان شمالی 4652 کیلومتر راه روستایی دارد. 2026 کیلومتر از راه‌های روستای استان خراسان شمالی آسفالت شده و مابقی به صورت شوسه و خاکی است.

وی افزود: از طول کل راه‌های استان که بیش از 8000 کیلومتر است٬ 79 درصد راه‌ها٬ راه‌های روستایی هستند. این نشان دهنده پر اهمیت بودن معابر و راه‌های روستایی در استان خراسان شمالی است.

مشتری ادامه داد: در سال جاری 11 کیلومتر راه روستایی در استان خراسان شمالی آسفالت شده که در مقایسه با میانگین کشوری٬ 7.7 درصد عقب‌تر هستیم.

مدیرکل راهداری خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه اعتبار ساخت راه‌های روستایی تماماً به صورت استانی است باید منابع اعتباری ساخت این راه‌ها افزایش یابد تا میزان ساخت راه‌های روستایی آسفالته استان رشد یافته و به میانگین کشوری برسیم.

وی تصریح کرد: 158 روستای استان خراسان شمالی که دارای بیش از 20 خانوار هستند از راه روستایی مناسب محروم هستند و برای آسفالت شدن راه‌های این روستاها اعتباری بالغ بر 3400 میلیارد تومان نیاز است. مهم‌ترین چالش در این زمینه موضوع اعتبار است. هر یک کیلومتر راه روستایی بالغ بر 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی استان هم در عملیات راهسازی موثر است.

مشتری گفت: اولویت ساخت راه‌های روستایی در استان برای روستاهای بالای 100 خانوار است که در این زمینه امسال با 32 روستای بالای 100 خانوار شناسایی و عملیات ساخت در اولویت قرار گرفته است. بهسازی راه‌های روستاهای هدف گردشگری نیز برای ورود سرمایه به استان در اولویت است.