فصل دیگری از مرمت باغ گلشن طبس با اعتبار ملی آغاز شد

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس از انجام فصل دیگر مرمت باغ گلشن طبس با اختصاص اعتبار از منابع ملی خبر داد.


 به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان محمد عرب روز دوشنبه بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل منابع ملی برای تکمیل عملیات مرمت باغ تاریخی گلشن طبس اختصاص یافت.

وی افزود: جمع‌آوری آجر فرش فرسوده قسمتی از راهروهای اصلی، زیرسازی مناسب، اجرای سامانه روشنایی و آجر فرش مجدد از اقدامات مرمتی پیش‌بینی شده در این مرحله است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی طبس اظهار کرد: باغ گلشن یکی از باغ‌های نادر ایرانی، بسیار زیبا و تاریخی که آب دائمی در آن جریان دارد و طراحی آن بر اساس نمونه چهار باغ و برگرفته از آیات قرآنی درباره بهشت است.

به گفته وی طرح این باغ برگرفته از معماری اصیل باغ‌های ایرانی است و جریان آب دائمی در طراحی و تقسیمات آن تاثیر زیادی داشته است.

عرب گفت: ساختمان سر در باغ گلشن که یکی از بناهای شاخص و از منظرگاه‌های مهم شهر بوده در زلزله سال ۱۳۵۷ به صورت کامل ویران شده بود اما در سال‌های اخیر توسط میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مرمت و بازسازی شد.

وی ادامه داد: باغ گلشن طبس که با شماره ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، می‌تواند یکی دیگر از آثار ثبت جهانی در شهرستان طبس باشد و ثبت به‌ عنوان باغ جهانی گیاه‌شناسی در دست بررسی و اقدام است.

مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی طبس گفت: البته کارهای زیادی باید انجام شود و تکمیل مرمت این باغ ارزشمند به اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال نیاز دارد که با کمک ویژه مسئولان استان و شهرستان قابل انجام است.

این شهرستان ژئوپارک طبس را دارد که سال ۱۴۰۱ به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران، رای مثبت شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را دریافت کرد