ثبت جشنواره انار و زعفران در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی از ثبت جشنواره انار و زعفران شهرستان فردوس در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.


هادی شاهوردی روز سه‌شنبه در تشریح این خبر افزود: گواهینامه جشنواره انار و زعفران شهرستان فردوس در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۱۶ به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

وی بیان کرد: با توجه به برگزاری جشنواره انار و زعفران طی سالیان گذشته در شهرستان فردوس، این جشنواره در سطح استانی به ثبت رسید که در صورت تداوم برگزاری جشنواره، امکان ثبت آن در سطح ملی نیز وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: جشنواره انار و زعفران به طور همزمان در شهرستان فردوس برگزار می‌شود و با توجه به اینکه شهرستان قاینات خاستگاه زعفران است، جشنواره زعفران (طلای سرخ قاینات) نیز در حال ثبت در تقویم رویدادهای گردشگری کشور است.

وی با بیان اینکه ثبت رویدادهای گردشگری در دستور کار این اداره‌ کل قرار دارد ادامه داد: رویدادهای گردشگری محرک مهم در صنعت گردشگری استان هستند و در برنامه‌های توسعه و بازاریابی بسیاری از مقاصد نقش موثر و برجسته‌ای ایفا می‌کنند و برای رقابت‌پذیری مقصد اهمیت زیادی دارند.

شاهوردی گفت: وجود رویدادهای گردشگری متنوع در استان از جمله جشنواره‌های مربوط به برداشت محصولات کشاورزی مانند زرشک، زعفران، انار و عناب، آیین‌های سنتی، آیین‌هایی که مرتبط با نوروز هستند می‌تواند باعث ایجاد موج سفر به‌خصوص در فصل گردشگری استان باشند و ثبت رویدادها و اخذ گواهینامه ثبت آن از سوی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی باعث شناخته شدن بهتر رویداد در سطح کشور خواهد شد.

وی تاکید کرد: تلاش و رویکرد جامعه گردشگری استان در جهت معرفی این‌گونه آیین‌ها در قالب رویدادهای گردشگری کشور استمرار دارد و به عنوان رسالتی مهم در صنعت گردشگری خراسان جنوبی به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: جشنواره انار و زعفران فردوس می‌تواند در بازه زمانی اول تا ۳۰ آبان‌ ماه به منظور معرفی توانمندی‌های شهرستان به ویژه شناساندن محصول منحصر به فرد مانند انار فردوس توسط دستگاه‌های اجرایی متولی و با همکاری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برگزار شود.