استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: دست پر دولت برای خراسان جنوبی در دومین سال خدمت

استاندار خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته دولت امسال ۹۸۷ پروژه عمرانی و اقتصادی در استان افتتاح یا کلنگ زنی می‌شود که از این تعداد ۹۳۳ پروژه با اعتبار بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان، آماده افتتاح است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ،جواد قناعت روز چهارشنبه در نشست خبری با موضوع هفته دولت افزود: در این ایام عملیات اجرایی ۵۴ پروژه نیز با اعتباری بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در استان آغاز می‌شود.
وی گفت: اطلاعات طرح‌های عمرانی و اقتصادی هفته دولت در سامانه مدیریت و نظارت بر توسعه استان‌های کشور (منتاک) متمرکز است.
استاندار با اشاره به مهمترین پروژه‌های قابل افتتاح هفته دولت در استان اظهار کرد: کارخانه شمش طلای هیرد، کنسانتره آهن، پست ۱۳۲ کیلو ولت صنعتی دیهوک، بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف و واحد پلنت اکسیژن مجتمع فولاد قاینات از مهمترین این پروژه‌هاست.
وی با اشاره به گزارش ۲ ساله فعالیت دولت سیزدهم در استان خراسان جنوبی افزود: کشور به کارگاه عمرانی تبدیل شده و در استان خراسان جنوبی هم شاهد تحول خوب و حرکت‌های جهشی در حوزه زیرساخت‌ها هستیم.
قناعت عنوان کرد: کارگاه‌های عمرانی در همه بخش‌های زیرساختی استان فعال شده ضمن اینکه علاوه بر تأکیدی که بر پروژه‌های اساسی و کلیدی است تا محرک توسعه استان باشد، دقت و پیگیری بر اجرای سایر پروژه‌ها نیز مهم بوده است.
وی گفت: دولت سیزدهم برای خراسان جنوبی در دو سال گذشته دست پری داشته و این خدمت انصافاً در حوزه‌های مختلف به گواه آمار و ارقام مشهود است و اقدامات دو سال اخیر با فعالیت‌های هشت سال دولت گذشته برابری می‌کند.
رتبه اول خراسان جنوبی در احداث باند دوم راه‌ها
استاندار با اشاره به اینکه اهمیت توسعه استان به حوزه زیرساختی بر می‌گردد، ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون شاهد بهره‌برداری ۱۵۰ کیلومتر باند دوم راه به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال بوده‌ایم و تا پایان امسال نیز ۱۲۰ کیلومتر افتتاح خواهد شد که اعتبار آن ۴۰ هزار میلیارد ریال است.
وی با بیان اینکه ۲۵۰ میلیارد ریال برآورد هزینه ساخت هر کیلومتر باند دوم است تصریح کرد: بهره ‌برداری از باندهای دوم در دو سال اخیر اختلاف معناداری داشته لذا استان از این لحاظ رتبه اول را در کشور کسب کرده است.
قناعت گفت: عملیات اجرایی ۴۰۰ کیلومتر باند دوم راه‌های استان در دولت سیزدهم شروع شد و هفته دولت امسال ۴۴ کیلومتر باند دوم دیگر افتتاح خواهد شد.
وی تکمیل شبکه بزرگراهی را یکی از اهداف احداث باند دوم برشمرد و گفت: مراکز استان‌ها، معبرهای مرزی و تمامی مراکز شهرستان‌های استان به شبکه بزرگراهی متصل شود.
استاندار گفت: ۲ هزار و ۶۵۳ کیلومتر باند دوم در استان نیاز بوده که ۸۵۳ کیلومتر آن تاکنون به بهره برداری رسیده و ۵۵۰ کیلومتر نیز در دست اجراست.
وی گفت: در زمینه حمل و نقل ریلی نیز پروژه راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد بعد از مناقصه وارد فاز اجرای زیرساخت شده که قطعات ۱۳ گانه آن به طول ۴۳۲ کیلومتر در محدوده خراسان جنوبی مشخص شده و اعتبار پیش بینی شده برای آن ۱۸۰ هزار میلیارد ریال است.
قناعت با یادآوری این نکته که راه آهن نیاز فوری و قطعی مردم استان است ادامه داد: توجه ویژه دولت به زیرساخت‌ها موجب شده افزایش دو و نیم برابری اعتبارات حوزه راه استان را شاهد باشیم و این نشان از توجه دولت به مناطق کمتر توسعه دارد و نتایج امید بخشی در استان خواهد داشت.
الحاق محدوده‌های جدید شهری، اقدام بی نظیر دولت سیزدهم
وی اظهار کرد: درخصوص طح نهضت ملی مسکن ۲ سال اخیر بیش از هزار و ۸۵۰ هکتار زمین به محدوده شهری استان الحاق شده و ۲ هزار هکتار در دست پیگیری است تا زمین متقاضیان مسکن تامین شود.
استاندار خراسان جنوبی گفت: این در حالی است که در دولت قبل فقط ۱۲ هکتار برای تأمین زمین از اراضی دولتی استان استفاده شد.
وی افزود: استان خراسان جنوبی در تامین زمین برای متقاضیان نهضت ملی مسکن رتبه اول کشوری را دارد و تاکنون ۳۲ هزار نفر واجد شرایط دریافت زمین شده که با الحاقات در دست پیگیری به طور کامل تامین زمین انجام می‌شود.
قناعت با تاکید بر اینکه با این راهکار ذخیره تامین زمین برای سال‌های آینده نیز انجام خواهد شد اظهار کرد: برای ۳۰ شهر استان مسکن ویلایی (یک طبقه حیاط دار) ساخته می‌شود ولی در مرکز استان به خاطر کمبود زمین، ساخت مسکن ملی به شکل طبقاتی است.
وی گفت: در فاز اول طرح نهضت ملی مسکن برای شهر بیرجند ۲ هزار و ۷۲ واحد در حال ساخت است که جزو بهترین سایت‌های نهضت ملی مسکن محسوب می‌شود.
استاندار خراسان جنوبی افزود: معمولا مسکن حمایتی در حاشیه شهر و روی زمین‌های نامرغوب بوده اما در خراسان جنوبی در بهترین نقطه شهر بیرجند این ساخت و ساز شروع شده که تا دهه فجر امسال هزار واحد تحویل متقاضیان می‌شود.
واگذاری زمین به متقاضیان استفاده از قانون جوانی جمعیت
وی بیان کرد: در اجرای قانون جوانی جمعیت نیز سه هزار و ۶۰۰ نفر واجد شرایط شناسایی شده که برای ۲ هزار نفر تامین زمین صورت گرفته و با الحاقات جدید برای مابقی هم زمین تامین خواهد شد.
قناعت گفت: در ۳۰ شهر استان که ساخت مسکن به شکل ویلایی است پیش بینی می‌شود تا پایان سال بخش قابل توجهی به بهره برداری برسد.
وی اضافه کرد: اجرای روکش حفاظتی آسفالت به طول هزار و ۴۰۰ کیلومتر در ۲ سال اخیر انجام شده و از ابتدای امسال تاکنون ۵۳۰ کیلومتر از راه‌های استان با اعتبار هشت هزار میلیارد ریال انجام شده است.
استاندار با اشاره به پیگیری مستمر مشکلات پروازی استان گفت: پیگیری‌هایی صورت گرفته و در چند روز آینده بخشی از پروازها دوباره راه‌اندازی می‌شود و حداکثر در ۲ ماه آینده به طور کامل پروازها برقرار می‌شود.
وی شتاب بخشی به طرح‌های گازرسانی را از دیگر اقدامات ۲ سال اخیر برشمرد و افزود: برگزاری جشن پایان گازرسانی را هفته دولت سال گذشته شاهد بودیم و خراسان جنوبی جزو استان‌های سبز از لحاظ تامین انرژی محسوب می‌شود.
قناعت گفت: تقویت شبکه گاز استان در اولویت قرار گرفت و عملیات اجرایی خط انتقال از سه راهی دشتک زابل به نهبندان امسال آغاز شد از سمت جنوب استان نیز تامین گاز داشته باشیم همچنین رایزنی برای ایجاد خط فرآورده‌های نفتی از رفسنجان به بیرجند جزو پروژه‌های مهم زیربنایی است که در دولت سیزدهم برای استان رقم خورد.
توجه به زیرساخت برق برای جذب سرمایه‌گذار
وی با بیان اینکه تامین برق همواره از چالش‌های جذب سرمایه‌گذار در جنوب استان بوده است ادامه داد: با کلنگ زنی پست ۴۰۰ کیلوولت نهبندان در ۲ سال گذشته بخشی از مشکلات رفع شده و اکنون ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امید است تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین با بهره برداری از پست ۱۳۲ کیلوولت طبس تا آذر امسال شاهد تحول عظیم در حوزه اقتصادی و فعال شدن معادن منطقه خواهیم بود.
وی بیان کرد: در مجموع از ابتدای دولت سیزدهم در بخش توسعه، انتقال و توزیع برق استان هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال پروژه افتتاح شده و هفت هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال پروژه در دست اجراست.
قناعت افزود: در قالب طرح بهارستان نیز بهسازی روشنایی معابر ۴۸۰ روستا هدف گذاری شده و در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت برق بهره مند هستند.
وی با یادآوری اینکه میزان متوسط خاموشی مشترکان برق استان به ۸۰ دقیقه در سال کاهش یافته گفت: این در حالی است که میانگین کشوری ۲۰۰ دقیه در سال است و از این لحاظ رتبه سوم کشوری را داریم.
استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: کاهش تلفات انرژی نیز در شبکه‌های برق هفت درصد بوده و علیرغم پراکندگی شبکه و مشترکان در استان این کاهش میزان تلفات انرژی در ۲ سال اخیر قابل توجه است که از این حیث هم رتبه پنجم کشوری را داریم.
وی همچنین گفت: دولت از شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌های خوبی داشته و در همین راستا از محل تسهیلات تبصره ۱۸ سال گذشته حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار به متقاضیان اختصاص یافت.
قناعت ادامه داد: در زمینه بارورسازی ابرها نیز اگرچه دولت برنامه‌ای در سطح کلان کشور ندارد اما با توجه به اینکه اولین ایستگاه زمینی باروری ابرها در استان با همت بسیج علمی به بهره برداری رسید منتظر احصای نتایج آن در دوره‌های مختلف هستیم.
حل مسئله ریزگردها با دپیلماسی علمی
استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت از ۲ سال گذشته بیش از چهار هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام داده که شامل پنج شهر و ۳۱ روستای استان است.
وی افزود: از آنجایی که منشاء ریزگردها بیشتر خارجی است، وزارت خارجه تلاش دارد از طریق تعامل با افغانستان زمینه حضور کارشناسان دانشگاهی استان را در آن سوی مرزها فراهم کند تا عوامل بروز ریزگردها مورد مطالعه قرار گیرد.
قناعت در ادامه بر تقویت اطلاع رسانی در استان تاکید کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های نماینده ولی فقیه در استان نیز وجود ضعف‌های جدی در حوزه اطلاع رسانی است که تلاش می‌کنیم این ضعف‌ها را با کمک رسانه‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی برطرف کنیم.
وی بر ایجاد فضای مناسب برای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات اسفند امسال نیز تاکید کرد و افزود: اتفاقات خوبی در کشور رخ داده اما به خوبی منعکس نشده است که به منظور امید آفرینی در آستانه انتخابات می‌توان به آن پرداخته شود.