استاندار خراسان جنوبی:صدور  قبوض جدید گاز باید متوقف و اصلاحات انجام شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: دستورالعمل افزایش قیمت قبوض گاز در زمان مناسبی اجرا نشده و روال اعمال تعرفه‌های جدید گاز در استان نیز باید به شکل کارشناسی‌تر اصلاح شود.



   گزارشی از حمید رضا تاکی


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ،جواد قناعت روز چهارشنبه در جلسه مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی استان اظهار داشت: در شرایطی که وزیر نفت قول پرداخت قبض برق برخی مشترکان را داده اجرای مصوبه افزایش قیمت گاز اثر روانی خوبی ندارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه دی ماه امسال موج شدید سرما را پشت سر گذاشتیم و مصرف گاز خود به خود افزایش یافت زمان مناسبی برای اعمال نرخ‌های جدید مصرف گاز نبود.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: دستورالعمل افزایش قیمت قبوض گاز برای شرایط عادی مناسب است و باید اعمال شود تا پر مصرف و کم‌مصرف از هم جدا شود و پرمصرف‌ها بیشتر برای گاز هزینه پرداخت کنند.

وی یادآور شد: اجرای مصوبه به سال آینده موکول و حتی در قبوض باید تخفیف قائل شود که کمکی برای مردم باشد بویژه استان‌هایی که تحت تاثیر افت فشار گاز قرار گرفتند.

قناعت با تاکید بر لزوم انعکاس اعتراض مردم به مدیران کشوری شرکت ملی گاز ادامه داد: اصلاح پلکان‌ها و افزایش سقف مصرف گاز از مواردی است که باید برای مشترکان خراسان جنوبی به شکل کارشناسی‌تر بازنگری شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد مشترکان استان در پلکان اول تا سوم قرار دارند لذا سقفی که برای مصرف گاز در نظر گرفته شده باید افزایش یابد.

استاندار خراسان جنوبی گفت:به صورت حساب شده و فنی با استدلال قوی و محکم باید این موضوع از طریق وزارت نفت پیگیری شود.

وی ادامه داد: در ۲ هفته آینده به خاطر پرداخت نشدن قبوض، گاز خانگی نباید قطع شود و مشترکانی که قبوض دریافت کرده‌اند می‌توانند در حد توان قبوض را پرداخت کنند تا بعد از اعمال تخفیفات بستانکار شوند.

قناعت گفت: در شرایطی که موج شدید سرما را پشت سر گذاشتیم و مجبور به قطع گاز ادارات، مدارس، مساجد و صنایع شدیم تا افت فشار را بتوان مدیریت کرد انتظار می‌رود که اجرای مصوبه آذرماه شرکت ملی گاز برای افزایش قیمت قبوض به سال آینده موکول شود.

وی افزود: حتی بر مبنای دستورالعمل قبل هم انتظار است که تخفیفاتی برای قبوض لحاظ شود چون بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر سرما قرار گرفت و درآمد خانوارها کم شده است.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: حدود ۲۰ درصد قبوض جدید گاز تاکنون صادر شده لذا باید صدور جدید متوقف و اصلاحات انجام شود و برای همه مشترکان قبض جدید صادر شود.

وی همچنین با اشاره به لزوم صرفه جویی در مصرف گاز برای عبور از بحران سرما گفت: قطع شدن گاز مساجد پیامی در خصوص اهمیت موضوع داشته که باید برای فرهنگ سازی مصرف انرژی به آن توجه کرد.

قناعت بر تدوام بازرسی‌های سختگیرانه برای مدیریت مصرف در بخش اداری تاکید کرد و افزود: هر دستگاه اجرایی که رعایت نکرد هم گاز و برق آن قطع می‌شود.

وی گفت: با توجه به سوابق پیگیری‌های صورت گرفته، لازم است تصویب نهایی اجرای خط انتقال گاز از زابل به نهبندان به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در این بخش اتفاقات خوبی افتاد و پیگیری‌های زیادی از ابتدای امسال صورت گرفته که نظر موافق وزیر را در پی داشته است.

وی گفت: با توجه به ثبات نسبی که در فشار گاز ایجاد شده مدارس با لحاظ سوخت جایگزین بازگشایی شده، سی. ان. جی در هر شهرستان یک جایگاه و در مرکز استان ۲ جایگاه فعال شود.

قناعت یادآور شد: رده سوم صنایع با سوخت گاز می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند اما برای رده‌های اول و دوم هفته آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم با اشاره به شرایط خاص کشور برای مدیریت مصرف انرژی گفت: تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی از مصوبات شورای عالی امنیت ملی و هیات دولت بوده تا بتوان به شکل مطلوب مصرف گاز در کشور را مدیریت کرد.

علیرضا عباس زاده افزود: بر اساس این مصوبه حتی موظف شده‌ایم که یک یا ۲ روز در هفته را تا پایان بهمن تعطیل اعلام کنیم که با توجه به همزمانی اجرای مصوبه با موج سرما بصورت عملی ۱۰ روز تعطیل شد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه تاخیر ساعت کار ادارات به خاطر مدیریت مصرف انرژی در کشور است افزود: این موضوع هم به خاطر ناترازی تولید گاز در کشور و افزایش مشترکان بوده است.

موج سرما از حدود سه هفته قبل و طی ۲ مرحله وارد خراسان جنوبی شده که کاهش شدید دما و افت فشار گاز را به دنبال داشته اما با همراهی عموم مردم، مصرف انرژی در این مدت مدیریت شده است.