// ۱۷ فروردين ۰۱ ، ۱۰:۱۷
گرانی مهمان سفره های افطار| قیمت هر کیلو زولبیا به ۵۵ هزار تومان رسید

 ماه رمضان سال جاری قیمت هر کیلو حلیم و شله در خراسان جنوبی نسبت به سال قبل حدود هفت هزار تومان افزایش داشته و زولبیا و بامیه درجه یک نیز هر کیلو ۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، ماه مبارک رمضان که آغاز می شود به طور طبیعی و بر اساس یک سری از سنت ها خرید و فروش برخی از اقلام خوراکی چون زولبیا و بامیه و انواع آش و حلیم و شله در خراسان جنوبی مانند خیلی از نقاط کشور افزایش پیدا می‌کند.

کافی است سری به مراکز فروش شله و حلیم و سوپ و یا قنادی ها در ساعات نزدیک به افطار سری بزنیم تا با مردمی که در صف خرید این اقلام به انتظار هستند رو به رو شویم.

اما هر سال که می گذرد مانند بسیاری از کالاها و محصولات، قیمت اقلام مورد نیاز سفره های ماه مبارک رمضان نیز افزایش پیدا می کند به گونه ای که بسیاری از مردم ترجیح می دهند که یا این خوردنی های ماه رمضانی را نخرند و یا خودشان در خانه تهیه کنند.

لیلا بهمنی از شهروندان خراسان‌جنوبی ، اظهارکرد: بسیاری از مردم تمایل دارند که در لحظات افطار غداهایی چون سوپ، آش و سوپ و حلیم استفاده کنند چون یک سنت دیرینه است.

وی بیان‌کرد: وقتی تعداد زیادی مهمان برای ایام ماه مبارک رمضان و لحظات افطار داریم، ترجیح بر خرید این اقلام در کنار شیرینی های ویژه این ایام چون زولبیا و بامیه است ولی در سال‌های اخیر قیمت این کالاها به شدت افزایش داشته است.

گرانی مهمان سفره های افطار| قیمت هر کیلو زولبیا به ۵۵ هزار تومان رسید

گران شدن مواد اولیه موجب افزایش قیمت زولبیا و بامیه شد
بهمنی یادآور شد: البته فعالان در صف قنادی نیز با گران شدن قیمت شکر و روغن و نشاسته و صنف فروش حلیم و آش و ... هم با افزایش قیمت کالاهایی چون ظروف یک بار مصرف رو به رو هستند.

وی با تأکید بر نظارت بر بازار اقلام ماه مبارک رمضان یادآور شد: مردم در ماه رمضان به واسطه توصیه های دینی علاقمند به صله رحم و افطاری دادن هستند ولی این گرانی‌ها خود مانعی برای افزایش رفت و آمدها شده است.

این شهروند خراسانجنوبی گفت: قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه نزدیک ۵۰ هزار تومان است که در توان بسیاری از خانواده‌ها نیست.

فرشته ریحانی ، اظهارکرد: آنقدر قیمت انواع آش و شله و حلیم و از طرف دیگر زولبیا و بامیه در خراسان‌جنوبی افزایش پیدا کرده است که افراد ترجیح می دهند به همان نان و پنیر و چای در سفره های افطار خود قناعت کنند.

وی بیان‌کرد: برخی از قنادی‌ها از توزیع کم شکر با نرخ دوتی گلایه دارند و معتقدند اگر شکر دولتی بیشتری در اختیار آنان قرار می‌گرفت، قیمت زولبیا و بامیه و در کل شیرینی معقول‌تر و مناسبت تر بود.

گرانی مهمان سفره های افطار| قیمت هر کیلو زولبیا به ۵۵ هزار تومان رسید

قیمت هر کیلو حلیم و شله ۳۹ هزار تومان تعیین شد
حسین محمود آبادی، رئیس اتحادیه صنف تالارها، رستوران‌ها و چلوکبابی خراسان‌جنوبی ، اظهارکرد: قیمت هر کیلوگرم حلیم و شله مشهدی برای ماه مبارک رمضان در استان ۳۹ هزار تومان تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه این مبلغ نسبت به رمضان سال گذشته حدود هفت هزار تومان افزایش قیمت داشته است، بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت این غذاهای پرطرفدار در ماه مبارک رمضان افزایش قیمت ظرف های گیاهی یک بار مصرف است.

رئیس اتحادیه صنف تالارها، رستوران‌ها و چلوکبابی‌های خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نهایت تلاش خود را کرده ایم که کمترین افزایش قیمت را داشته باشیم، ادامه‌داد: به نظر من اگر فرهنگ سازی شود که مردم موقع خرید شله و یا حلیم از منزل با خودشان ظرف بیاورند تا نیازی به استفاده از ظروف یک بار مصرف نباشد از جهات مختلف مقرون به صرفه است.

ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده کمتر از ظروف یک بار مصرف
محمودآبادی یادآور شد: با این اقدام هم هزینه واحد صنفی و هم هزینه مردم برای خرید کاهش می‌یابد و از طرف دیگر برای محیط زیست هم مطلوب‌تر است ولی این اقدام نیاز به فرهنگ یازی مستمر دارد تا به درستی جا بیفتد.

وی گفت: از طرف دیگر بسیاری از افراد به قصد خرید شله و حلیم از منزل خارج نمی‌شوند، بلکه در مسیر بازگشت و بعد از تعطیلی مغازه و کسب و کار ...به سراغ خرید می‌روند و از این جهت ظرفی همراه خود ندارند.

محمد علی نیک افروز، رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان خراسان‌جنوبی نیز  با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو زولبیا، بامیه درجه یک در خراسان‌جنوبی ۵۵ هزار تومان و درجه دو ۵۰ هزار تومان است.

گرانی مهمان سفره های افطار| قیمت هر کیلو زولبیا به ۵۵ هزار تومان رسید

وی بیان کرد: رمضان سال گذشته قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک ۳۸ هزار تومان و درجه دو ۳۵ هزار تومان بود که علت این افزایش قیمت را در گران شدن مواد اولیه چون شکر و نشاسته باید جست و جو کرد.

قیمت مواد اولیه تولید زولبیا دو برابر شده است
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه شیرینی حدودا دو برابر شده است، گفت: تا این لحظه برای ماه مبارک ۶۰۰ کیلو شکر با نرخ دولتی به شیرینی فروشی‌ها و قنادی ها و یک تن و ۲۰۰ گرم به آبنبات سازی ها و ... داده شده که این مقدار کفاف نیاز صنف را نمی‌کند.

نیک افروز یادآور شد: در هر حال امیدواریم که مردم بتوانند در افطار روزهای ماه مبارک کام خود را با زولبیا و بامیه شیرین کنند.

به نظر می‌رسد گران شدن خوردنی‌ها و غذاها و شیرینی‌های ویژه ماه مبارک را باید در افزایش قیمت مواد اولیه و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده تولید این محصولات جست و جو کرد.

شاید بتوان با توزیع بیشتر و بهتر شکر با نرخ دولتی برای صنف قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها و حذف ظروف یک بار مصرف در خرید آش و حلیم و شله ماه مبارک رمضان، بتوانیم اندکی این قیمت‌ها را کاهش دهیم.

ماه رمضانی فرصتی برای صله رحم و سنت نیک افطاری دادن و اطعام دیگران است و اگر نظارت بیشتری بر قیمت کالاهای ویژه این ماه داشته باشیم بی شک این رسوم زیبا نیز افزایش پیدا خواهد کرد