هشت کتابخانه‌ خراسان جنوبی با اعتبار سفر استانی تکمیل می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: علاوه بر اعتبارات استانی، ۳۵۰ میلیارد ریال از محل سفر دوم رئیس جمهور برای تکمیل هشت باب کتابخانه‌ استان اختصاص یافته است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان، محمود حاجی روز دوشنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب (۲۳ تا ۳۰ آبان) افزود: این اعتبار برای تکمیل هشت باب کتابخانه با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۵ درصد اختصاص یافته و این کتابخانه‌ها در شهرستان‌های قاینات، بیرجند، سربیشه ۲ باب، فردوس، طبس، زیرکوه و بشرویه در حال ساخت است که در صورت تخصیص اعتبار تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: امسال اعتبارات کتابخانه‌های عمومی استان از محل منابع استانی به ۲۲۲ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است که رشد ۵۴ درصدی دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی اضافه کرد: همچنین ۱۰۰ میلیارد ریال در قالب طرح توسعه نهبندان و سربیشه برای ساخت کتابخانه غرب نهبندان تا پایان سال ۱۴۰۳ اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه هر کتابخانه در رویکرد جدید باید به پایگاه فرهنگی اجتماعی تبدیل شود گفت: اکنون ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان وجود دارد که ۶۱ هزار و ۱۳۷ نفر در آنها عضو هستند.

حاجی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۲۷۱ نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها موجود است یادآور شد: ۱۰۸ کتابدار در کتابخانه‌های استان فعالیت می کنند و طی یک سال گذشته ۶۴۶ هزار نسخه کتاب به امانت داده شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیارد ریال برای ۲۲ پروژه این اداره کل نیاز است افزود: زمین پروژه کتابخانه مرکزی استان سال گذشته بعد از ۱۲ سال تملک شد و آماده ساخت و ساز است که برای ساخت این کتابخانه که بزرگترین پروژه فرهنگی استان است ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی به طرح اهدای دانایی اشاره کرد و گفت: مردم می‌دانند که اهدای کتاب نوعی صدقه جاریه است و در این راستا ۵۱ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شده است.

وی عنوان کرد: ۶ باب کتابخانه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون در شهر باغستان، روستای تیزاب قاین، معصوم آباد خوسف، بیرجند، روستای نوغاب و روستای بهمن آباد به بهره‌برداری رسیده است.

هشت کتابخانه‌ خراسان جنوبی با اعتبارات سفر استانی تکمیل می‌شود

حاجی با اشاره به سهم کتابخانه‌ها از نیم درصد درآمد شهرداری‌ها گفت: از ابتدای سال جاری در این زمینه رشد ۶ درصدی داشته‌ایم.

وی بخشودگی جرایم دیرکرد، عضویت رایگان و دسترسی دانش آموزان و دانشجویان به معتبرترین منابع علمی و پژوهشی به صورت رایگان را از برنامه‌های هفته کتاب ذکر کرد و افزود: معافیت‌های مالیاتی برای خیرین کتابخانه ساز در دستور کار داریم و اجرای طرح مجازات جایگزین برای ساخت و تجهیز کتابخانه در شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: خیرین در یک سال گذشته ۱۴ میلیارد ریال کمک نقدی و ۲۲ میلیارد ریال کمک غیر نقدی به کتابخانه‌های استان اهدا کردند.

وی از تجهیز بخش‌های کودک در کتابخانه‌های استان طی یک سال اخیر نیز خبر داد و گفت: عضویت همه کودکان در کتابخانه‌های عمومی رایگان است و از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶ هزار عضو جدید داشتیم که هشت هزار نفر کودک هستند.

حاجی یادآور شد: خراسان جنوبی توانست رتبه دوم کشوری جشنواره ملی کتابخوانی رضوی را کسب کند و پنج نفر از کتابداران استان به جشنواره قصه گویی راه یافتند.

وی درباره نامگذاری سالن‌های مطالعه به نام شهدا گفت: ۱۷ کتابخانه به نام شهدا در استان نامگذاری شده، علاوه بر این نامگذاری سالن‌های مطالعه به نام شهدا برای آشنایی نسل جوان با شهدا اجرا شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به شعار امسال هفته کتاب با عنوان «آینده خواندنی است» افزود: امسال مراسم محوری هفته کتاب در خوسف برگزار می‌شود و برپایی جشنواره ابن حسام خوسفی را داریم همچنین طرح ابن حسام خوانی در کتابخانه‌های استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال جشن کتابخانه‌ای شدن مسئولان خراسان جنوبی در خوسف برگزار می‌شود اظهار کرد: برای مسئولان پیک کتاب راه‌اندازی کرده‌ایم و کارت‌های عضویت به مسئولان اعطا خواهد شد.