برنامه ریزی ۱۰ ساله برای تامین معلم در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: نوع نگاه به آموزش و پرورش در سالیان گذشته، اکنون خود را نشان داده است لذا برای دوره ۱۰ ساله باید نیاز آموزش و پرورش استان به معلم احصا و ارایه شود.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،جواد قناعت روز شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان اظهار داشت: برنامه ریزی لازم برای ۲۸ هزار ساعت آموزشی و رفع کمبود معلم در خراسان جنوبی باید از اکنون انجام شود تا بتوانیم در فرصت باقیمانده پیگیری لازم را انجام دهیم.

وی گفت: آموزش و پرورش نیاز مبرم به حمایت و پشتیبانی دارد و باید به دنبال راه حل‌هایی باشیم که با نگاه مثبت و هم‌افزایی مشکلات این حوزه را حل کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سرانه آموزشی مرکز استان نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است افزود: کار ساخت مدرسه نیز به هیچ دلیلی نباید متوقف شود و آموزش و پرورش به خصوص در مرکز استان باید پروژه‌ها را با قوت ادامه دهد.

وی بیان کرد: نشستی با محوریت حوزه حقوقی استانداری برگزار شود و نظر نهایی حقوقی، فنی در مورد اختلاف بین شهرداری و اداره کل نوسازی مدارس درخصوص ساخت و ساز، فصل الخطاب است.

قناعت گفت: نگاه به آموزش و پرورش باید مساعد باشد تا ضعف‌ها و کمبودهای آموزشی به ویژه در مرکز استان را جبران کنیم.

۴۵ مدرسه در بیرجند دوشیفت است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ۴۵ مدرسه در شهر بیرجند دوشیفت است که زیبنده مرکز استان نیست و باید به دنبال راهکاری باشیم تا عدالت آموزشی مد نظر دولت محقق شود.

حامد رخسارپور اظهار داشت: سرانه فضای آموزشی در کشور به نسبت دانش آموز ۵.۵ متر مربع و در خراسان جنوبی ۶.۵ متر مربع است.

وی سرانه فضای آموزشی شهرستان بیرجند را ۴.۵ متر مربع به ازای هر دانش آموز عنوان کرد و گفت: ۳۵ کلاس درس با همکاری خیران و بنیاد علوی در مناطق حاشیه شهر بیرجند در قالب پنج پروژه به زودی کلنگ زنی می شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی خواستار اجرای قانون معافیت فضاهای آموزشی از هزینه پروانه ساختمانی و عوارض شهرداری شد و افزود: قانون خاص در این زمینه وجود دارد اما باز هم شاهد شکایت‌هایی علیه اداره کل نوسازی مدارس هستیم.

۳۷۹ مدرسه زیر ۱۵ دانش آموز در استان

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از فعالیت ۳۷۹ مدرسه ابتدایی زیر ۱۵ نفر دانش آموز در مناطق روستایی استان با ۳۹۳ کلاس چندپایه خبر داد و گفت: پراکندگی بالای جمعیت دانش آموزی مهمترین چالش خادمان نظام تعلیم و تربیت در ساماندهی و افزایش بهره وری نیروی انسانی به شمار می رود.

سید علیرضا موسوی‌نژاد با اشاره به بازنشسته شدن بیش از هزار و ۸۰۰ معلم استان عنوان کرد: حدود هزار و ۳۰۰ معلم از طریق ماده ۲۸، دانشگاه فرهنگیان، سرباز معلم و آزمون‌های استخدامی جذب آموزش و پرورش استان شده‌اند و برای پوشش کامل کلاس‌های درس از شیوه‌های مختلفی نظیر تداوم خدمت بازنشستگان، پرداخت حق التدریس و الزام مدیران و معاونان به تدریس استفاده شده است.

وی گفت: پذیرش کم دانشگاه فرهنگیان، افزایش تعداد جمعیت پیشکسوت استان، محقق نشدن سهمیه استان در آزمون استخدامی، طولانی شدن فرایند اعلام نتایج آزمون استخدامی، افزایش آمار مرخصی ضرورت برای بانوان فرهنگی با توجه به سیاست‌های جوانی جمعیت و نبود تمایل پیشکسوتان برای استمرار خدمت از مهمترین علل کاهش نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان است.