تشکیل شبکه بهداشت درگز برای بیش از ۲۴۰۰ شهروند پرونده روانپزشکی

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان درگز گفت: پرونده روانپزشکی برای ۲ هزار و ۴۳۰ شهروند در این شهرستان پس از غربالگری و ارزیابی‌های سلامت روان توسط شبکه بهداشت تشکیل شد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،دکتر علیرضا قنبری روز سه شنبه اظهار داشت: ۳۳ هزار و ۵۸۰ نفر از ساکنان شهرستان درگز طی یکسال اخیر از نظر سلامت روان اجتماعی و اعتیاد مورد غربالگری قرار گرفتند که در سامانه الکترونیک "سینا" (سـامـانـه یکپـارچـه نــظام اطـلاعــات) وزارت بهداشت ثبت شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع افراد مورد ارزیابی، ۲ هزار و ۴۳۲ نفر از طرف پزشک کد اختلال روانپزشکی دریافت کردند، بیان کرد: در میان این افراد ۱۲۲ نفر دارای افکار آسیب رسان به خود و ۷۵ مورد نیز اقدام به خودکشی داشته اند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان درگز اضافه کرد: این افراد بعد از تشکیل پرونده روانپزشکی برای ایجاد سبک زندگی سالم و تاثیر حمایت و ارتباطات اجتماعی سالم در سلامت روان، به صورت ماهیانه مورد مراقبت قرار می گیرند.

وی با اشاره به اهمیت نقش خودمراقبتی در سلامت روان افزود: بدین منظور یک هزار و ۶۵۰ نفر نیز به صورت گروهی یا چهره به چهره مورد آموزش روانپزشکی قرار گرفته اند.

قنبری اظهار داشت: برگزاری جلسات آموزشی مهارتهای زندگی برای هزار و ۵۰۰ نفر، آموزش مهارتهای فرزندپروری برای ۴۵۰ نفر، بازآموزی های سلامت روان به همه کارکنان شبکه بهداشت و درمان درگز اعم از بهورز، مراقب سلامت، پزشک و دیگر افراد و نیز آموزش امدادگران هلال احمر، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، معلمان و مشاوران مدارس، دانش آموزان و اولیا مدارس ازجمله فعالیت های این شبکه بوده است.

وی ضمن گرامیداشت هفته ملی سلامت روان و قدردانی از تلاش و پیگیری کارشناسان این واحد اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی در رابطه با سلامت روان ۲ هدف "ارتقا و پیشگیری" و سپس "درمان و پیشگیری" را دنبال می کند، لذا نظر به نقش مهم سلامت روان در تمامی ابعاد زندگی و همچنین ایجاد پایداری در برابر مشکلات و تاب آوری توصیه می شود شهروندان جهت دریافت مشاوره یا خدمات روان درمانی به مراکز خدمات جامع سلامت شهید «صیاد شیرازی، شهید مدرس و مرکز بهداشت مرکزی» این شهرستان مراجعه کنند