۸۰ درصد از انواع نوشت افزار تولید داخل در کشور

دبیر نمایشگاه ایران نوشت مشهد گفت: هم اکنون با تلاش‌ها و حمایت‌های صورت گرفته از تولید داخلی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، ۸۰ درصد از انواع نوشت افزار در کشور، تولید داخل است.


مونا کامیاب


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،حسین ارجمندپور عصر روز شنبه در نشست خبری تشریح اهداف، روند برگزاری و دستاوردهای نمایشگاه ایران نوشت مشهد در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون ۱۲۰ تولید کننده کالای نوشت افزار ایرانی در کشور فعالیت دارند که بخش اعظمی از کالای نوشت افزار بازار را نسبت به کالای خارجی به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از تولید داخلی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی با نشان تجاری ایران نوشت از سال ۱۳۹۱ توسط جمعی از فعالان فرهنگی و به منظور تولید انواع نوشت افزار ایرانی و ساماندهی مراکز تولید و توزیع، رفع موانع قانونی، توسعه فعالیت های این حوزه، شناسایی نقاط قوت و ضعف و تقویت و اصلاح آن، تشکیل شد تا با برنامه منسجم و مدیریت متمرکز، توسعه و پویایی این عرصه را سرعت بخشند.

دبیر نمایشگاه ایران نوشت مشهد گفت: چشم انداز اصلی این مجمع، عاری شدن بازار نوشت افزار ایرانی از کالاهای نامطلوب فرهنگی و پیشی گرفتن تولیدات نوشت افزار ایرانی از نیاز بازار ایرانی و تبدیل شدن به قطب تولید غرب آسیا و ماموریت اساسی آن، تولید محصولات دارای جذابیت برای تمامی اقشار جامعه و حمایت از تولید داخلی و تسهیل آن است.

وی اضافه کرد: مجمع نوشت افزار ایرانی در تولیدات این عرصه بر رعایت ارزش‌هایی چون مردمی بودن، حفظ کیفیت فنی و محتوایی محصولات، استفاده از اصول و ساز و کارهای اقتصاد تجارت بومی و اسلامی، کارآفرینی، تولید ملی و اشتغال زایی و مسوولیت متمرکز است.

ارجمندپور یادآور شد: هم اینک ۱۱ تولید کننده در مجمع نوشت افزار ایرانی فعالیت و مشارکت دارند که از این تعداد ۹ تولید کننده از استان خراسان رضوی هستند که به صورت پویا فعالیت دارند.

وی ادامه داد: نمایشگاه «ایران نوشت» امسال همزمان با تهران در مشهد، شیراز، قم، یزد، اصفهان و تبریز برگزار می‌شود.

دبیر نمایشگاه ایران نوشت مشهد اظهار کرد: نمایشگاه ایران نوشت مشهد به عنوان بزرگترین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی شرق کشور از ششم شهریور ماه تا دهم مهرماه امسال در فضایی به وسعت پنج هزار متر مربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

ارجمندپور افزود: نخستین هایپر تحریر ایران نوشت مشهد با همراهی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی، سازمان فرهنگی تربیتی شهرداری مشهد و مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی برگزار می شود.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های این نمایشگاه می‌توان به تنوع بی‌نظیر و کیفیت بالای کالاهای عرضه شده از جمله بیش از ۳۰۰ طرح متنوع دفتر بیش از ۵۰ طرح متنوع کلاسور بیش از ۸۰ طرح متنوع کیف و جامدادی، فروش ویژه دفاتر تعاونی با طرح‌های ایرانی تناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنایی و ارتباط با تولید کننده ایرانی نوشت افزار، قیمت مناسب و فروش تجمیعی محصولات به صورت هایپر، اجرای برنامه‌های جانبی و تفریحی برای کودکان و اجرای پویش‌های همه حاضر برای کمک به کودکان بازمانده از تحصیل و کار خودمونه ویژه حضور تولید کنندگان محصولات ایرانی اشاره کرد.

دبیر نمایشگاه «ایران نوشت» تاکید کرد: در این نمایشگاه با توجه به حذف واسطه‌ها و عرضه محصول از تولید به مصرف کننده، محصولات ۱۰ درصد پایینتر از قیمت عمده فروش در بازار، عرضه می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست خبری با بیان این که تلاش مان این است که فرهنگ نوشت افزار ایرانی اسلامی را در جامعه دانش آموزی جا بیندازیم، گفت: در این راستا ایجاد پویش نوشت افزار ایرانی در بستر نرم افزار شاد و استفاده از ظرفیت خبرگزاری پانا و تشکل‌های دانش آموزی، کمک در توزیع متوازن نوشت افزار در همه نقاط کشور و استان و به ویژه نقاط محروم در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

علی مهدوی‌خواه افزود: هم اینک مجمع ایران نوشت» در شهرهای بزرگ استان خراسان رضوی ۱۷ شعبه دارد و تولید محصولات ایرانی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته و هم اکنون در ضریح آفتاب ۳۰۰ هزار جلد دفتر در ۱۷ طرح به عنوان کالای محوری تولید شده است.

وی ادامه داد: برای خانواده‌ها هیچ اجباری برای تهیه نوشت افزار ایرانی نیست و والدین می‌توانند موارد اجبار از سوی موسسات و مراکز آموزشی را از طریق شماره تماس ۳۲۲۱۰۳ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۴۸۵ اطلاع رسانی کنند.

نخستین نمایشگاه ایران نوشت مشهد، ویژه فروش مستقیم نوشت افزارهای با کیفیت ایرانی و اسلامی، با هدف حمایت از تولیدکننده ایرانی و ترویج استفاده از نمادها و الگوهای فرهنگی از ۶ شهریورماه امسال به مدت یکماه در مرکز همایش و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی باب‌الجواد(ع) مشهد دایر خواهد بود