برگزاری جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی

درحالی روز به روز به برگزاری جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی نزدیک می‌شویم که این استان قطب تولید زرشک جهان بوده و قرار است گردشگران داخلی و خارجی در این جشنواره حضور یابند.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، مهرماه اوج برداشت زرشک در خراسان جنوبی است که قطب تولید این محصول در جهان بوده و 38 هزار زرشک کار استان امسال امیدوار هستند با توجه به وعده‌های دولت برای ایجاد بارگاه‌های نگهداری و شهرک تخصصی زرشک، سود بیشتری از فروش محصولشان به دست آورند.

پارسال دولت در طرح خرید حمایتی، هر کیلوگرم زرشک را بسته به کیفیت از 65 تا 85 هزار تومان از کشاورزان خریداری کرد.

تنها 4 روز دیگر به برگزاری جشنواره ملی زرشک مانده است، جشنواره‌ای که در قطب تولید زرشک جهان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با حمایت‌ها و اجرایی شدن جشنواره ملی زرشک شهرستان‌های دیگر هم با محصولات مزیت‌دار خود خواستار برگزاری جشنواره‌های ملی متعدد دیگر شده‌اند.

هادی شاهوردی اظهار داشت: محصول زرشک در زیرمجموعه گردشگری کشاورزی مانند عناب، زعفران و انار قرار دارد و برای هر کدام می‌توان برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری انجام داد.

وی بیان کرد: در بخش گردشگری در گذشته نیز تورهای داخلی و خارجی برای محصولات زرشک و زعفران برگزار شده و اکنون با تمرکز بیشتر در زمان جشنواره در حال اجرایی شدن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی اعلام کرد: از آنجا که برداشت زرشک از مهرماه آغاز می‌شود، سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و بخش خصوصی چند روز قبل از جشنواره نیز اولین تور داخلی سه روزه از تهران با 20 گردشگر را وارد استان کرد و از برداشت زرشک بازدید کرده و 110 میلیون تومان آورده برای صنایع دستی داشته است.

تور گردشگری سوئیسی در جشنواره زرشک

به گفته وی برای حضور تورهای داخلی و خارجی در زمان برگزاری جشنواره برنامه‌ریزی شده و تاکنون یک تور قطعی از سوئیس برای اختتامیه جشنواره داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی با اشاره به جشنواره ملی زرشک گفت: با برگزاری این جشنواره برنامه‌ها با قدرت بیشتری اجرایی می‌شود و کمیته فرهنگی و گردشگری با دستگاه‌های فرهنگی در ذیل این جشنواره ایجاد شده است. این کمیته تاکنون سه جلسه برگزار و جمع‌بندی‌هایی انجام شده که باعث رویدادهای خوبی خواهد شد.

شاهوردی بیان کرد: علاوه بر تورهای گردشگری داخلی و خارجی که اجرایی خواهد شد، حضور خودروهای کمپر که خاص گردشگری هستند را در این جشنواره خواهیم داشت، همچنین نقشه گردشگری زرشک در مراحل نهایی قرار دارد.

به گفته وی یکی از موضوعات مغفول مانده همواره سرویس‌های بهداشتی در حاشیه مراسم‌ها است که امسال برای این جشنواره با فرمانداران هر شهرستان در جهت رفع مشکل صحبت و پیگیری شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی اعلام کرد: در این جشنواره کاروان مهر امید را خواهیم داشت که علاوه بر برنامه‌های خاص خود، برنامه‌هایی نیز برای کودکان برگزار خواهد کرد.

شاهوردی افزود: بازدید دانش‌آموزان از بازارچه‌های صنایع دستی در حاشیه جشنواره زرشک از برنامه‌های جانبی است، همچنین تولید محتوا با فیلم‌برداری و عکاسی، شب شعر، مسابقه عکاسی و برپایی چادرهای عشایری با ارائه محصولات خاص آن‌ها از جمله برنامه‌های این کمیته خواهد بود.


تسنیم