10 اقامتگاه بوم گردی فعال و 6 اقامتگاه بوم گردی در حال مرمت در شهرستان سرایان

همزمان با 28 اردیبهشت ماه 1401 و به مناسبت روز جهانی موزه و  هفته میراث فرهنگی ، محمد عرب مسئول میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان و پرسنل اداره با دکتر رضوی فرماندار شهرستان سرایان دیدار نمودند.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ، در این دیدار عرب گزارشی از اقدامات میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در یکسال گذشته ارائه نمود. مسئول میراث فرهنگی سرایان ضمن تبریک روز موزه و هفته میراث فرهنگی گفت : شهرستان سرایان گردشگری را از صفر شروع کرده و هرچند هنوز با شرایط خوب و ایده آل فاصله داریم

 رئیس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی افزود ،  به گذشته که نگاه می کنیم ، می بینیم امروز گردشگری در شهرستانی که زمانی یک واحد گردشگری نداشت ، با 10 اقامتگاه بوم گردی فعال ، 2 آژانس گردشگری و 2 رستوران بین راهی و همچنین مجتمع بین راهی رویال در مراحل پایانی بهره برداری کامل و 2 مجتمع گردشگری در دست احداث ، 6 اقامتگاه بوم گردی در حال مرمت یا احداث و ...

وی ادامه داد ، همچنین در حوزه صنایع دستی با افزایش سهم شاغلین صنایع دستی و کمک به راه اندازی کارگاههای تراش سنگ ، حوله بافی و چادر شب بافی ، خراطی ، سفالگری ، میناکاری و چلنگری ، احداث بازارچه صنایع دستی آیسک و شروع عملیات بازارچه صنایع دستی سرایان و در سه قلعه هم بزودی ان شاء الله شروع خواهد شد ،

محمد عری افزود ، علاوه بر این شروع عملیات اجرایی ساختمان مرکزآموزش صنایع دستی شهرستان ، ثبت 5 رشته صنایع دستی در فهرست میراث معنوی و احیاء هنرهای فراموش شده مثل حوله بافی و پارچه بافی و ایجاد تنوع در تولیدات صنایع دستی شهرستان از مهمترین فعالیت هایاین حوزه بوده است.

عرب گفت: در حوزه میراث فرهنگی بناهای تاریخی زیادی مرمت شده اند که بعضی از آنها در معرض تخریب قرار داشتند مثل : حمام سرایان ، مساجد تاریخی سطح شهرستان(سرایان و سه قلعه) ، بازار میثم ، آب انبارهای : حسینه ، عبدالرسول، حاج حسن، کاروانسرا ، صوفه دار ، کمال ، احمدآقا و خانه های تاریخی هروی ، رمضانی ، حسام الدیوان ، ضیائی ، خسروی و .... هر چند هنوز بناهای زیادی نیاز به مرمت دارند و در معرض تخریب هستند که مهمترین آنها : آب انبار آهنگران ، آب انبار بی بی حسین خان ، آب انبار محمدباقران ، آب انبار دوحصاران و آب انبار فاضل خانی که همه این بناها مورد استفاده مردم نیز هستند.

عرب افزود: اولویت ما استفاده از تمام ظرفیت های این حوزه برای ایجاد اشتغال پایدار است خصوصاً با افزایش کارگاههای صنایع دستی و شاغلین این حوزه ، کمک به بوم گردی های فعلی و ایجاد بوم گردی های متنوع و درجه یک و افزایش تاسیسات گردشگری مرتبط ، مرمت بناهای تاریخی ، ثبت آثار تاریخی ، طبیعی ، میراث معنوی و ... تکمیل ساختمان مرکز آموزش صنایع دستی ، تکمیل ساختمان کمپ گردشگری نجوم در بهشت منجمان ، تکمیل بازارچه های صنایع دستی سطح شهرستان ، ادامه کاوش های باستان شناسی محوطه تاریخی کله کوب و راه اندازی سایت موزه ، تکمیل زیرساخت های منطقه گردشگری مصعبی کریمو و منطقه گردشگری زابر و... که ان شاء الله با کمک و حمایت جنابعالی و مجموعه فرمانداری ، اداره کل متبوع و مردم و ادارت شهرستانی محقق خواهد گردید.  
فرماندار سرایان ضمن تبریک هفته میراث فرهنگی ، قول مساعد برای کمک به حوزه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی را داد و خواستار افزایش تولیدات و سهم شاغلین صنایع دستی و برندسازی در این حوزه شد و مقرر شد میراث فرهنگی طرح جامعی برای صنایع دستی و کسب و کارهای این حوزه تهیه کند.
دکتر رضوی گفت : حقیقتاً ظرفیت های این حوزه در سطح شهرستان بسیار شاخص و قابل توجه و تامل است و جاذبه های طبیعی و تاریخی و بافت های روستایی زیبایی دارد که قطعاً با تبلیغات و معرفی بیشتر و ایجاد زیرساخت های لازم گردشگران زیادی به شهرستان خواهند آمد.استفاده بیشتر از ظرفیت های کویر سه قلعه و تاریکترین آسمان منطقه و همچنین روستاهای ییلاقی و مناظر طبیعی و مناطق گردشگری از اهم برنامه ها و اولویت ها باشد.
رضوی همچنین برای پیگیری تامین اعتبار پروژه های اولویت دار میراث فرهنگی قول مساعد داد در حد امکان از کمیته برنامه ریزی شهرستان و مابقی از طریق اداره کل و وزرات و از محل منابع ملی پیگیری شود.


کد خبرنگار 100