// ۲۸ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۷:۳۷
امام جمعه آیسک : میراث فرهنگی را تبلور فرهنگی یک منطقه و شناسنامه هر شهر است

همزمان با 28 اردیبهشت ماه 1401 و به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی ، دیدار محمد عرب مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان با حجه الاسلام و المسلمین رادمرد امام جمعه آیسک


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، در این دیدار عرب گزارشی از اقدامات میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در شهر و بخش آیسک ارائه نمود. مسئول میراث فرهنگی سرایان ضمن تبریک روز موزه و هفته میراث فرهنگی گفت : با پیگیری های صورت گرفته کاوش باستان شناسی محوطه تاریخی کله کوب از محل اعتبارات محدود استانی در حال انجام می باشد و امیدورایم بتوانیم با تخصیص بیشتر اعتبارات اولین سایت موزه شهرستان را راه اندازی نماییم.

وی افزود ، مرمت آب انبارهای کمال و محمد باقران شهر آیسک با توجه به اینکه مورد استفاده مردم هستند از اولویت ها و ضروریات است. در روستاهای ییلاقی بخش آیسک خصوصاً روستای هدف گردشگری کریمو و منطقه نمونه گردشگری مصعبی کریمو اقداماتی برای تامین زیرساخت های گردشگری صورت گرفته و علاوه بر این روستاها در روستاهای نرم ، نوده ، بنی خانیک و... اقامتگاهای بوم گردی به بهره برداری رسیده یا در حال اجرا می باشد ، هرچند در شهر آیسک تاکنون استقبالی از سرمایه گذاری در این حوزه نشده در حالی که پتانسیل گردشگری مزرعه و کشاورزی در آیسک فوق العاده است.


عرب افزود: در حوزه صنایع دستی ، ساخت بازارچه صنایع دستی با همکاری شهر داری انجام شده و با کمک به صنعتگران کارگاههای میناکاری ترنم کویر ، سفال گری ، چادر شب بافی و حوله بافی زیبا بافت ، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و... احیاء ، راه اندازی و توسعه یافته است.


امام جمعه آیسک ضمن تبریک روز موزه و هفته میراث فرهنگی ، اقدامات و برنامه های میراث فرهنگی در سطح بخش و شهرستان را ملموس و قابل توجه توصیف کرد و از اقدامات و برنامه های اجرا شده تشکر نمود.

حجه السلام رادمرد با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که فرمودند به دنبال قله سازی و تقویت نقاط قوت باشید ، گفتند : بحث معرفی روستای چرمه بعنوان روستای چادر شب بافی اقدامی در این راستا بود و ان شاء الله که سریعتر به سرانجام برسد.همچنین مرمت آب انبار های شهر آیسک و البته روستاهایی که آثار تاریخی دارند مثل دوحصاران و بغداده از درخواست های مردم در مراجعات و بازدید ها می باشد.


امام جمعه آیسک ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته، بیان داشت ، میراث فرهنگی را تبلور فرهنگی یک منطقه و شناسنامه هر شهر دانست و خواستار راه اندازی هرچه سریعتر بازارچه صنایع دستی و استفاده از این ظرفیت شدند که با متنوع کردن مشاغل موجود در بازارچه و ایجاد جذابیت برای مسافران و گردشگران قطعاً میسر خواهد بود و توجه بیشتر و حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی و حفظ و مرمت آثار تاریخی شدند.
حجه الاسلام رادمرد گفت : ظرفیت های گردشگری شهرستان بسیار متنوع و قابل توجه است که ان شاء الله با حل کامل معضلات و مشکلات فرهنگی گردشگری و توجیه دست اندرکاران این حوزه ، بتوان بیشتر از این ظرفیت های گردشگری استفاده نمود.


کد خبرنگار : 100