شهرک تخصصی زرشک در خراسان جنوبی آماده بهره‌برداری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از اجرای تفاهم‌نامه‌های مرتبط با محصول زرشک در این استان خبر داد و گفت: همزمان با برگزاری جشنواره زرشک امسال مرحله اول شهرک تخصصی این محصول در شهرستان سربیشه افتتاح می‌شود.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،مهدی جعفری روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: سال گذشته ۶ تفاهم‌نامه با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد ریال در جشنواره ملی زرشک به امضا رسید و از جمله مرحله اول شهرک تخصصی زرشک که مهر پارسال کلنگ زنی شد، امسال و فصل برداشت محصول آماده بهره‌برداری است.

وی گفت: همچنین از سال گذشته تاکنون ۶ تفاهم‌نامه در حوزه فرآوری زرشک با ظرفیت چهار هزار و ۷۷۰ تن محصول، اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۷۱ نفر شروع شد که اکنون ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در این مدت عملیات اجرایی ۱۸ واحد سردخانه با سرمایه‌گذاری مردم در استان آغاز شد که تعدادی از آنها تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح همه این واحدها تعداد سردخانه‌های استان به ۳۰ واحد می‌رسد.

وی افزود: در بازه زمانی یک سال گذشته هفت طرح تحقیقاتی در حوزه زرشک انجام و دستگاه‌هایی از قبیل خشک‌کن، بوجاری، شست و شو و زرشک‌ دان‌کن نیز وارد استان شده است.

جعفری با اشاره به احداث ۲ مجتمع بارگاهی زرشک در افین و زهان زیرکوه تصریح کرد: نبود بارگاه زرشک یکی از مشکلات زرشک‌کاران بوده که با ایجاد مجتمع‌ها بخشی از مشکلات زرشک‌کاران در این منطقه رفع می‌شود.

وی سطح زیر کشت زرشک در استان خراسان جنوبی را ۲۴ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از جشنواره سال گذشته تاکنون چهار هزار هکتار به سطح زیر کشت استان افزوده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال اولین بار ۹۲۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۱۳ درصد برای خرید توافقی زرشک، عناب و انار این استان اختصاص یافت همچنین ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل جهش تولید برای محصول زرشک پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: تولید محصول زرشک سالم را دنبال می‌کنیم و امسال با مشارکت تشکل‌ها خرید توافقی زرشک در استان انجام می‌شود.

جعفری گفت: بدون شک جشنواره زرشک نمی‌تواند مشکلات ۲۵۰ ساله این محصول در استان را رفع کند اما اذهان مسئولان، مردم، زرشک‌کاران و سایر افراد را به سمتی معطوف می‌کند تا حداقل این محصول به فراموشی سپرده نشود.

وی ایجاد امید برای مردم و نشاط برای کشاورزان، شکرگزاری برای داشتن این‌ محصول و معرفی آن به عنوان یکی از هویت‌های استان خراسان جنوبی را از دیگر برکات جشنواره زرشک ذکر کرد.

شهرک تخصصی زرشک در شهرستان سربیشه آماده افتتاح است

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: اکنون ۳۱ واحد بسته‌بندی زرشک با ظرفیت ۱۱ هزار و ۵۴۰ تن، ۹ واحد فرآوری این محصول و ۸۰۰ بارگاه بهداشتی زرشک در استان فعال است.

غلامحسین حسینی افزود: خراسان جنوبی دارای رتبه نخست تولید زرشک بی‌دانه جهان است و قدمت ۲۵۰ ساله دارد که با شرایط اقلیمی منطقه سازش یافته و خشکسالی‌های زیادی را تحمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد سطح زیر کشت زرشک کشور مربوط به خراسان جنوبی است اظهار کرد: بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های قاینات، زیرکوه، سربیشه، بیرجند و درمیان و تعداد بهره‌برداران این محصول در استان ۳۸ هزار نفر است.

دبیر جشنواره ملی زرشک گفت: ۱۲ برنامه اصلی و در مجموع ۲۵ برنامه فرعی ذیل این برنامه‌ها برای جشنواره امسال در استان تدارک دیده شده است و فردا رونمایی از پوستر جشنواره در ارگ کلاه فرنگی بیرجند و آیین بهره برداری از خط شست و شوی زرشک در روستای شمس آباد برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه جشنواره زرشک در شهرستان قاینات برگزار می‌شود و برپایی نمایشگاه عکس، نقاشی، کارگاه آموزشی اصول و مبانی صادرات زرشک، تشکیل میز توسعه صادرات زرشک، گردشگری مزرعه و جشنواره غذا از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

حسینی افزود: سال گذشته جشنواره ملی زرشک به صورت متمرکز و مداوم به مدت یک هفته با استفاده از همه ظرفیت‌ها برگزار و ریل‌گذاری مناسبی برای این محصول در استان به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری شروع شد.

وی حفظ هویت محصول زرشک را مهمترین هدف برگزاری این جشنواره ذکر کرد و گفت: برگزاری جشنواره امسال با رویکرد مردمی‌سازی دولت،‌ واگذاری امور به بخش خصوصی و میدان دادن به بخش تعاونی به اتاق تعاون سپرده شد.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی معرفی زرشک به ایرانیان و جهان، ایجاد شور و نشاط به ویژه برای مردم استان، ایجاد انگیزه برای مسئولان، ایجاد ارزش افزوده با رویکرد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، تقویت صنعت بسته‌بندی با فناوری روز، استفاده از روش‌های نوین تولید زرشک و تشویق سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی را از دیگر اهداف جشنواره ملی زرشک برشمرد.

وی افزود: زرشک دارای خواص دارویی زیادی است و از ریشه، ساقه، برگ و میوه آن استفاده‌های زیادی می‌شود.