اجرای طرح آبرسانی پایدار در مناطق عشایری فردوس

رئیس اداره امور عشایر فردوس از اجرای طرح آبرسانی پایدار به مناطق عشایری کجه و چاهنو خبر داد.


  گزارشی از :اعظم جمالی


غلامحسن جهانی نسب در گفت وگو با خبرنگار بازتاب خراسان از احداث مجتمع آبرسانی و تامین آب پایدار در مناطق عشایری کجه و چاهنو خبر داد .
وی اظهار داشت: در حال حاضر این طرح در دست اجرا و‌ مطالعه است و در صورت حصول نتیجه، آبرسانی سیار در مناطق عشایری تا حد زیادی کاهش می یابد.
وی گفت: شهرستان فردوس دارای ۷۴۵ خانوار عشایر در ۸۰ محله عشایری بصورت ییلاق و قشلاق است که مناطقی چون ابراهیم آباد، طاهرآباد، آبدکی، پلوند، کجه، چاهنو و بخشی از خانکوک جزو پایگاه های ثابت اسکان عشایر در این شهرستان است.
رئیس اداره امور عشایر فردوس، کاهش بارندگی و فقر مراتع، قیمت بالای نهاده های دامی، عدم ثبات بازار در قیمت گذاری گوشت را از جمله مشکلات عشایر برشمرد و یادآور شد: تیغ زنی راه های عشایری، مرمت و‌ تجهیز چاه های مالداری، ساخت منبع ذخیره آب، اعطای تسهیلات زنجیره گوشت قرمز برای تولید گوشت قرمز و توزیع پنل های خورشیدی بین عشایر از جمله اقدامات صورت گرفته است.
جهانی نسب، تعداد دام های سبک و سنگین عشایر شهرستان فردوس را ۵۶ هزار رأس اعلام کرد و گفت: سال گذشته بیش از ۳۰۶ تُن گوشت قرمز و ۲۵۰ تُن محصولات لبنی توسط عشایر این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شده است.
وی همچنین به موضوع اشتغال خانواده های عشایری اشاره و تصریح کرد: تعداد ۱۵۰ نفر در چهار حوزه صنایع دستی، گردشگری و بوم گردی، زنجیره گوشت و گیاهان دارویی شناسایی و پیگیر این هستیم که بتوانیم از محل تبصره ۱۶ اعتباراتی برای این افراد مستعد، فراهم کنیم.