مغفول ماندن تأثیرات دارویی محصول زرشک

جهاد کشاورزی شهرستان قاین با اشاره به مغفول ماندن تأثیرات دارویی محصول زرشک گفت: از آنجایی که زرشک محصول خاص خراسان جنوبی است و فراگیر در کشور نیست چندان در این موضوع کار انجام نشده است.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، سید موسی موسوی اظهار کرد: خلأ تحقیقات علمی و پزشکی بر روی محصول زرشک بسیار پر رنگ است و نیاز داریم که این کار با حمایت مسئولان و پژوهشگران اجرایی شود.

به گفتۀ وی با تحقیقات علمی می‌توان این محصول را به شکل متفاوتی به تمام دنیا معرفی کرد تا برای خواص پزشکی و دارویی به سراغ محصول ما بیایند.

وی خاطر نشان کرد: در این مسیر جای صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش فرآوری دارویی و بهداشتی این محصول نیز خالی است و لازم است که در این حوزه توجه ویژه‌تری وجود داشته باشد.

موسوی بیان کرد: همواره چرخه تولید و فروش زرشک به صورت قدیمی و سنتی بوده که لازم است از این چرخه خارج به صورتی نوین در سطح بین‌المللی معرفی و به فروش برسد.

ضرورت صنایع تبدیلی و تکمیلی کلان صنعتی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین با تأکید بر لزوم احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی گفت: اکنون کارگاه‌هایی وجود دارند که به صورت سنتی فقط در زمینه آب زرشک و مربا و لواشک همچنین بسته‌بندی کار می‌کنند.

موسوی تصریح کرد: نیاز است که سرمایه‌گذارانی وارد استان شده که در بخش کلان و به صورت صنعتی برای فرآوری محصولات مزیت دار از جمله زرشک کار انجام دهند.

وی اضافه کرد: برای اجرایی شدن این موضوع باید از تشکل‌های این حوزه حمایت شود و روند مجوزها تسهیل شود تا عرضه و تقاضای مستمر در این حوزه وجود داشته باشد.

به گفتۀ وی برای معرفی و رونق گرفتن این محصول نیاز است که از پتانسیل رسانه‌ها و صداوسیما استفاده شود، همچنین حضور در نمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی بر معرفی هر چه بیشتر زرشک در جهان کمک کننده است.

این مقام مسئول بیان کرد: ارائه خدمات بیمه‌ای مناسب در مقابله با حوادث و بلایای طبیعی از دیگر کارهایی است که می‌تواند در ترغیب کشاورزان و حمایت از آنها کمک کننده باشد.

موسوی اعلام کرد: برای توسعه گردشگری کشاورزی در حوزه محصول زرشک نیز چند نقطه نقشه هوایی ماهواره‌ای آن تهیه و به اداره کل میراث فرهنگی ارائه شده است.

۱۲ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار زرشک در قاین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین با بیان اینکه ۲۲ مهرماه جشنواره ملی زرشک در این شهرستان برگزار می‌شود، گفت: پیش بینی شده این رویداد در روستای محمدآباد علم در یکی از مزارع زرشک برگزار و علاوه بر سخنرانی مسئولان، بازدید از نمایشگاه پتانسیل‌های شهرستان و باغات زرشک را خواهیم داشت.

موسوی اظهار کرد: ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار در قاین سطح زیر کشت زرشک است و مقام اول استان و کشور را از آن خود کرده است.

وی تصریح کرد: از این سطح سالیانه حدود ۷ هزار تن زرشک خشک برداشت و ۱۲ هزار و ۵۰۰ خانوار از آن بهره‌مند می‌شوند.

به گفتۀ وی حدود ۷۰ درصد زرشک برداشت شده شهرستان در کارگاه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی خشک می‌شود و ۳۰ درصد باقی مانده به صورت تازه خوری به فروش می‌رسد.

کاهش خرید زرشک به دلیل شیوع کرونا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین با اشاره به مشکلات زرشک‌کاران عنوان کرد: در ایام شیوع کرونا فروش زرشک حتی به صفر رسیده بود و اکنون زرشک باقی مانده در دست کشاورزان مانده و زرشک سال جاری نیز به آن اضافه می‌شود.

موسوی اضهار امیدواری کرد: با برگزاری جشنواره ملی و کاهش چشم گیر کرونا دوباره شاهد احیاء فروش زرشک و درخواست متقاضیان برای خرید باشیم.

به گفتۀ وی بعد از جشنواره ملی زرشک انتظار داریم که در سطح ملی و بین‌المللی به درستی معرفی شود به نوعی که سود اصلی این رویداد برای کشاورزان باشد.

وی درخواست کرد: نوع نگاه‌ها لازم است که در بخش محصولات مزیت دار استان مانند زرشک که خاص خراسان جنوبی است تغییر پیدا کند و با معرفی متفاوت و کاربردی برای همیشه گامی مؤثر در این حوزه برداشته شود.

خرید توافقی به صورت گسترده‌تر دست دلالان را قطع می‌کند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین عنوان کرد: کمبود تسهیلات برای ایجاد بارگاه‌های بهداشتی زرشک از دیگر مشکلات است چرا که خشک کردن سنتی این محصول گاهی باعث آلوده شدن آن می‌شود و حتی اگر مجوز صادرات هم دریافت کرده باشند به دلیل آلودگی نمی‌توانند به فروش برسانند یا صادر کنند.

موسوی ادامه داد: بارگاه‌های بهداشتی زرشک این امکان را فراهم می‌کند که در محیطی کاملاً سالم زرشک خشک شود که در آینده برای فروش و صادرات هم مشکلی به وجود نیاید.

وی با اشاره به مشکل زنگ زرشک عنوان کرد: در یک منطقه این آفت دیده شد که با مبارزه شیمیایی کنترل شده است.

به گفتۀ وی برای رونق گرفتن محصول زرشک که خاص استان ما است نیاز به خرید توافقی توسط سازمان‌هایی مانند تعاون روستایی وجود دارد که در حال اجرا است ولی نیاز به پررنگ‌تر و بیشتر شدن این خرید وجود دارد.

این مقام مسئول افزود: از آنجایی که زرشک خاص خراسان جنوبی است امکان خرید تضمینی وجود ندارد ولی اگر خرید توافقی به صورت گسترده‌تر اجرایی شود، می‌توان دست دلالان را قطع کرد.

موسوی تصریح کرد: اکنون دلالان با قیمت پایین زرشک را از کشاورزان خریداری می‌کنند و با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسانند که این موضوع باعث دلزدگی کشاورزان می‌شود.