مشهد الرضا، سیاه پوش شهادت امام رضا(ع)

در شب شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام رضا علیه السلام مشهد مقدس به ویژه صحن و سرای ملکوتی امام هشتم(ع) غرق در ماتم و عزاست.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،در آخرین روز از ماه صفر و در شب شهادت آن عصمت هشتم، مشهدالرضا (ع)که این روزها قلب تپنده جهان اسلام شده سراسر عزاخانه شمس الشموس و انیس النفوس شده است.مشهد الرضا، سیاه پوش شهادت امام رضا(ع)

امشب، همه امام رضایی‌ها از سراسر دنیا دل‌های خود را به پنجره فولاد گره زده اند.پرچم های سبز و سیاه و قرمز و کتیبه ها در و دیوار مشهد الرضا(ع) و حرم مطهر رضوی را فرا گرفته است.

امشب، عاشقان و دلسوختگان امام هشتم شیعیان جهان سواره و پیاده از راه های دور و نزدیک، سوار بر مرکب عشق در جاده عاشقی به صورت فردی ، خانوادگی و یا در قالب کاروان‌ها دسته دسته خود را به حرم دل‌ها رسانده اند.

امشب، گنبد طلای امام رضا غرق بوسه ملائک شده و ساحت قدسی امام هشتم(ع) تسلیت گوی فرشتگان زمین و آسمان است.

به همین مناسبت ویژه برنامه‌هایی از امشب در قالب مراسم مرثیه خوانی در هر گوشه این صحن و سرا ی ملکوتی برپاست.

یکی از مهمترین این مراسم آیین سنتی خطبه‌خوانی شب شهادت حضرت رضا(ع) است که امسال با تاکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر حضور و بهره مندی زائران، این مراسم در صحن پیامبر اعظم(ع) با حضور تمام اقشار مردم برگزار می شود.

این آیین معنوی از ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه با قرائت قرآن قاری ممتاز، جلیل اشرفی آغاز و پس از مرثیه‌سرایی ذاکر اهل بیت(ع) سیدمهدی میرداماد، خطبه شب شهادت توسط محمد موحدی‌نیا قرائت می‌شود و دعای پایانی مراسم را نیز حجت الاسلام و المسلمین جعفر اسلامی‌فر قرائت می کند.

آئین شمع‌‌گردانی خدام بارگاه منور امام رضا علیه السلام نیز امشب با مداحی ذاکر اهل بیت علی ملائکه انجام می شود.

فردا همزمان با سالروز شهادت حضرت رضا(ع) نیز برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده که مهم‌ترین آن اجتماع عزاداری «غریب قریب» در صحن پیامبر اعظم(ص) خواهد بود.

در این اجتماع که بعد از نماز ظهر و با حضور گسترده هیئت‌های عزاداری سراسر کشور و عموم زائران برگزار می‌شود، سخنرانی و شهادت‌نامه خوانی آیت‌الله سیداحمد علم الهدی را خواهیم داشت و مرثیه‌سرایی و عزاداری توسط ذاکران اهل بیت(ع) زینت‌بخش آن خواهد بود.

محافل ویژه عزاداری روز شهادت در رواق امام خمینی(ره) نیز طی سه نوبت با اجرای برنامه‌های مختلف دنبال خواهد شد که برنامه صبحگاهی از ساعت 10.15 با مرثیه‌سرایی ذاکران اهل بیت و سخنرانی آیت‌الله سید احمد علم الهدی آغاز می شود.

ویژه برنامه ظهرگاهی نیز با قرائت زیارت امین‌الله توسط میثم مطیعی آغاز خواهد شد و سپس آیت‌الله محسن کازرونی به ایراد سخن خواهد پرداخت و از ساعت 17 نیز مراسم شام شهادت حضرت رضا(ع) در این رواق، با سخنرانی حجت‌الاسلام صدیقی و مرثیه‌سرایی سیدمهدی میرداماد برگزار می شود.

همچنین مراسم شام غریبان شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نیز بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

در ابتدای این مراسم آیینی، کاروان خادمان بارگاه منور رضوی از تقاطع شهید شوشتری خیابان نواب صفوی با شمعدان‌های لاله در دست به سمت حرم مطهر حرکت خواهند کرد و سپس با اجتماع در صحن انقلاب و همراه با مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی ذاکران اهل بیت(ع)، حاج مهدی رسولی و علی ملائکه، به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.