برداشت ۳۵۰ تن سُماق در گناباد به عنوان قطب تولید این محصول در کشور

۳۵۰ تن سُماق طی سال زراعی جاری در شهرستان گناباد به عنوان قطب تولید این محصول در کشور برداشت شد.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: برداشت سماق که از هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت اینبرداشت ۳۵۰ تن سُماق در گناباد به عنوان قطب تولید این محصول در کشور محصول در گناباد و با محوریت روستای خانیک بخش کاخک این شهرستان از نیمه مرداد ماه جاری آغاز شده بود به اتمام رسید و ۶۰۰ خانوار گنابادی در زمینه کاشت، داشت و برداشت سماق در این مدت اشتغال داشتند.

رمضانعلی قاسمی افزود: شهرستان گناباد از ظرفیت‌های شاخصی در تولید محصول سماق برخوردار و بیشترین سطح زیر کشت سماق در کشور را به خود اختصاص داده است که در این میان روستای خانیک از توابع بخش کاخک شهرستان گناباد از بیشترین سطح زیر کشت در بین روستا‌ها و مناطق دارای این محصول برخوردار است و به عنوان پایتخت سماق ایران شناخته می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: با توجه به ارگانیک بودن سماق و اخذ گواهینامه‌های سلامت از آزمایشگاه‌های داخلی و همچنین کشور‌های آلمان و فرانسه، امکان صادرات این محصول به نقاط مختلف دنیا به خصوص روسیه، آلمان و فرانسه، امارات عربی متحده و عراق فراهم شده است.

قاسمی افزود: طی سال‌های گذشته فروش سماق بیشتر به صورت خام‌فروشی صورت می‌گرفت و ۱۰ درصد محصول تولیدی آسیاب می‌شد و به مصرف داخل شهرستان می‌رسید، ولی با ثبت یک شرکت تعاونی و ساخت یک واحد فرآوری بهداشتی در روستای خانیک امکان فرآوری و تبدیل این محصول به پودر سماق فراهم شده است.

وی ادامه داد:جوانان روستای خانیک، دهیاری و شورای محل یک واحد فرآوری سماق بهداشتی در این روستا ساخته اند و برای تکمیل چرخه تولید و افزایش نفع و ارزش افزوده محصول تولیدی، مقرر شد فروش خام سماق در روستا انجام نشود و محصول نهایی پس از فرآوری و بسته‌بندی به بازار عرضه شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد درباره اهمیت کشت این محصول و توسعه آن با توجه به شرایط و سازگاری آن با کم آبی و خشکسالی‌های منطقه گفت: سماق این شهرستان به صورت کاملا طبیعی و بدون سم و کود کشاورزی تولید می‌شود و به دلیل طعم و بوی مطبوع و رنگ و زیبایی از سماق‌های بسیار مرغوب کشور است.

قاسمی افزود: سُماق در شهرستان گناباد در اراضی شیب‌دار و دیمی و به صورت نهال و پاجوش کشت می‌شود و اهالی روستا‌های براکوه شهرستان به خصوص روستای خانیک همه‌ساله پیش از فرا رسیدن فصل پاییز خوشه‌های خشک سُماق را از درختان جدا کرده و پس از فرآوری آن را به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.