آغاز چهارمین فصل کاوش محوطه گبری مود

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی خراسان جنوبی از آغاز چهارمین فصل کاوش محوطه گبری مود خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، آقای سیداحمد برآبادی با اعلام این خبر گفت: بیشترین حجم داده این فصل کاوش مربوط به سفال است که به دو دسته، سفال‌های بدون نقش و سفال‌های منقوش با نقش کنده یا با نقوش رنگی قرمز رنگ تقسیم‌بندی می‌شوند. وی افزود:سفال‌های به دست آمده از لحاظ قدمت، سفال‌های شاخصی مربوط به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی است که شامل گونه سفالینه‌های معمولی، شیاردار، داغدار، منقوش و زورقی است.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی خراسان جنوبی اضافه کرد:بیشترشکل‌های سفالی به دست آمده از این کاوش شامل خمره، کاسه و تنگ‌های کوچک، از لحاظ قدمت متعلق به دوره اشکانیان است.

آقای برآبادی افزود :به دلیل نزدیکی و ارتباط این منطقه با مناطق جنوبی به‌ویژه سیستان و بلوچستان که یکی از محور‌های اصلی بازرگانی بوده، بیشترین مشابهت‌ها با این منطقه دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: کاوش محوطه گبری مود شهرستان سربیشه با سرپرستی دکتر علی اصغر محمودی‌نسب به مدت ۴۵ روز در ادامه فعالیت‌های باستان‌شناسی دانشگاه بیرجند با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری استان انجام می‌شود.
این محوطه در سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۳۶۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.