رونق هیئت های کوچک در محله های بیرجند

در آستانه اربعین سالار شهیدان هئیت‌های کوچکی در کوچه‌ها و محله‌های شهر‌های خراسان جنوبی راه اندازی شده است . 

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،به مهمانی دعوت شدم از جنس مردمی، هیئت کوچک عزاداری برای سالاردعوتی‌های کوچک شهیدان (ع) در آستانه اربعین حسینی.

اینجا کارگران ۲۹ و شعبانیه ۶ یکی از کوچه‌های منتهی به بلوار شعبانیه و خیابان کارگران بیرجند است، ۴ شب است که با حضور جوانانی از این محل مراسم عزاداری در این مکان برگزار می‌شود.

ایده‌ای از اهالی محل برای سوگواری سالار شهیدان، برای کسانی که  به علت دوری از اماکن مذهبی توان رفتن به آنجا را ندارند، جوانان محل هیئت را به این کوچه آوردند.

ساعت ۹ شب یکی، یکی فرش‌ها را پهن می‌کنند، کودکانی در حاشیه مجلس در حال بازی، اما گوش به فرمان برای کمک، یکی سپند دود می‌کند، یکی هم آن طرف‌تر گوشه‌ای از فرش را با دستان کوچکش گرفته تا آن را پهن کنند.

امیر حسین فقط ۷ سال دارد، ذوق زده از اینکه هیات به داخل کوچه آن‌ها آمده  می‌گوید: در حال آماده کردن آتش برای دود کردن سپند هستم، هر چند  توانایی کار بیشتری را ندارم، اما به عشق امام حسین (ع) است که این کار را انجام می‌دهم.

دعوتی‌های کوچک
آقای رضایی ۲۱ سال دارد، او در حال پهن کردن فرش است می‌گوید: خوشحال هستم از اینکه اگر چه به همایش پیاده روی اربعین نرفتم، اما در اینجا به عاشقان سالار شهیدان خدمت می‌کنم.

در آن سوی دیگر تعدادی از جوانان محل در حال آماده و تست کردن سیستم‌های صوتی هیئت هستند.

آقای  محمدی ۲۳ سال دارد و می‌گوید: توفیق رفتن به کربلا را نداشتم، اما سعی کردم در این ۴ شب بخش کوچکی از کار را به دست بگیرم و تمام تلاشم را برای خدمت به عزاداران حسینی انجام دهم.
دعوتی‌های کوچک

یکی یکی از کوچه‌های اطراف هم برای مجلس می‌آیند، جمعیت زیاد و زیادتر می‌شود.


آقای رضایی که خانه اش یک کوچه با محل برگزاری مراسم فاصله دارد می‌گوید: اینکه تعدادی از جوان هئیت را به داخل کوچه آورند ایده‌ای پسندیده است چرا که برخی از افراد به علت بالا بودن سن نمی‌توانند در این شرایط کرونایی برای عزاداری در فضای بسته باشند و یا توان رفت و آمد به اماکن مذهبی را به علت فاصله داشتن ندارند.


خانم غلامی هم می‌گوید:راه اندازی این هیئت‌ها باعث می‌شود تا شب‌ها کوچه‌ها حال و هوای معنوی به خود بگیرند.

دعوتی‌های کوچک


اما چند کوچه پایین‌تر انتهای کوچه کارگر ۲۳ هم مراسمی با حال و هوای حسینی برپاست.

آنجا هم عده از جوانان هستتند که به کمک بانی مجلس آمدند، از خواندن زیارت عاشورا تا سینه زنی از برنامه‌های آنهاست.

اهالی در این مکان هم دو شب است شاهد برگزاری این مراسم هستند.
دعوتی‌های کوچک

آقای خسروی می‌گوید: فاصله زیادی با محل‌های برگزاری عزاداری به سید الشهدا (ع) داریم که برخی از شب‌ها به علت اینکه فرزندان مان کوچک هستند نمی‌توانیم برویم، اما حضور این هیئت‌ها باعث شده تا هر شبی که برگزار می‌شود با جان و دل همراه با فرزندان مان شرکت کنیم.


ابراز عشق به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله  (ع) تنها در این هیئت‌های کوچک نیست، این روز‌ها مراسم سوگواری امام حسین (ع) و یاران این حضرت در بیش از هزار و ۵۰۰ هئیت در خراسان جنوبی در حال برگزاریست .


در کنار بزرگسالان این جوانان و نوجوانان هستند که خدمت گذار سالار شهیدان هستند.


گزارشگر : زهرا فلاحی نسب