کمبود ٣۵٠٠ خودرو برای سرویس‌دهی مدارس خراسان رضوی

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان خراسان رضوی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده به ٧۶٢٠ خودرو نیاز است اما متاسفانه ٣۵٠٠ خودرو برای سرویس‌دهی مدارس کمبود داریم.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس نعمتی در همایش مجریان سرویس مدارس که در فرهنگسرای سازمان ترافیک برگزار شد، اظهارکرد: در دوران کرونا به دلیل تعطیلی مدارس و سرویس مدارس بخش زیادی از رانندگان از بدنه سرویس مدارس خارج شدند و امسال با کمبود رانندگان سرویس مواجه هستیم.طی جلسات متعدد با کارگروه ماده ١٨ دلایل عدم استقبال رانندگان سرویس مدارس را آسیب‌شناسی کردیم و مشکلات آنها را شناسایی و رفع کردیم.

وی افزود: نمونه‌ای از مشکلاتی که رفع کردیم شامل افزایش ٣۵ درصدی کرایه رانندگان، افزایش صد درصدی سهم شرکت‌ها، برداشتن سقف قرارداد‌ها بود و ایجاد فضای رقابتی که شرکت‌ها بتوانند رانندگان بیشتری را جذب کنند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان خراسان رضوی ضمن اشاره به اینکه باید سعی شود به راننده‌ها هزینه‌هایی را تحمیل نکنیم، ادامه داد: رانندگان در ابتدا باید برچسب خودرو، گواهی بهداشت، سو پیشینه و... داشته باشد این امور علاوه بر اهمیتی که دارند برای رانندگان هزینه بر است که برای آنها نیز باید تدابیری اندیشه شود. همچنین باید برای رانندگانی که خدمات سرویس‌دهی را در مرکز شهر و مسیر پر ترافیک انجام می‌دهند مزایایی در نظر بگیریم.

نعمتی گفت: سه مرحله فراخوان داشتیم و با ٩۵ شرکت تماس گرفتیم و علت‌ حضور و عدم حضور آنها را در فراخوان پرسیدیم تا مشکلات را رفع کنیم و حاصل آن حضور ۴۶ شرکت بود. در طی بررسی‌های انجام شده در اوایل تیرماه پیش‌بینی کردیم که ٨٠٠٠ خودرو برای سرویس‌دهی مدارس نیاز داریم. اما در بررسی‌های مجدد متوجه شدیم به ٧۶٢٠ خودرو نیاز است و بعد از راست آزمایی‌ها انجام شده ۴۵٠٠ خودرو تامین شد، اما متاسفانه ٣۵٠٠ خودرو برای سرویس دهی مدارس کمبود داریم. این اعداد و ارقام اولیه و ممکن است تغییر کند. امید داریم بتوانیم با کمک شرکت‌ها تا زمان بازگشایی مدارس کمبود خودرو را جبران کنیم. ما یک سیستم هستیم و باید با هم همکاری و هماهنگ باشیم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم.

وی ادامه داد: امنیت دانش‌آموزان مهمترین مسئله در سرویس مدارس است و همچنین آموزش رانندگان باید در دستور کار شرکت‌ها قرار گیرد. ‌وضعیت پوشش و نوع برخورد و نحوه رانندگی رانندگان سرویس مدارس اهمیت ویژه‌ای دارد ، زیرا رانندگان با دانش‌آموزان در ارتباط هستند و الگو دانش‌آموزان هستند. همچنین

نعمتی با بیان اینکه پرداخت به موقع حقوق رانندگان اهمیت دارد و باید شرکت‌ها به این امر توجه داشته باشند، ادامه داد: ناظران باید به صورت مداوم به کار رانندگان نظارت داشته باشند، خانواده نیز باید مراقب باشند و آنها نیز باید به حق و حقوق خود نسبت به سرویس فرزندانشان آگاه باشند و در این زمینه آموزش ببیند. ما برای آگاهی‌سازی خانواده‌ها با این حق و حقوق دو جلسه آموزش اختصاص دادیم.

وی گفت:گواهی سلامت جسمی و روانی رانندگان باید به صورت مداوم رصد شود. در طول مدت قرارداد رانندگان باید مورد ارزیابی مشاوران و کارشناسان قرار بگیرد. همچنین پیام‌های فرهنگی و پیام‌های هشدار دهنده را چاپ خواهیم کرد و در اختیار رانندگان سرویس خواهیم گذاشت. اولویت سرویس‌دهی با مدارس دخترانه در پایه‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم ‌و در کنار آن مدارس ابتدایی پسرانه که باید از راننده خانم استفاده شود.متوسط اول و دوم پسرانه اولویت‌های بعدی در سرویس‌دهی هستند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان خراسان رضوی گفت: همچنین اگر در زمینه سوخت برای رانندگان مشکلاتی وجود دارد نیز باید هم اکنون اعلام شود تا به این مورد نیز رسیدگی شود. در حوزه قراردادهای تامین اجتماعی نیز مواردی وجود دارد که در رفع آن تلاش خواهیم کرد.
در خصوص تامین سرویس از خانواده نیز استفاده کردیم
از خانواده‌‌هایی که فرزند خود به مدرسه می‌آورند خواسته این در صورت تمایل دانش‌آموزانی که با آنها هم مسیر هستند را با خود ببرند و بیاورند. لازم به ذکر است که این خانواده باید گواهی سلامت و روند رانندگان سرویس مدارس را طی کند و با شرکتی قرارداد منعقد کنند.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت اتوبوسرانی با ایجاد خط جدید و تعیین مسیرهای مشخص مخصوص دانش‌آموزان با تفکیک جنسیت جزو برنامه‌های امسال است. همچنین در قردادهایی که با شرکت‌ها داشتیم اصلاحیه انجام شد مبنی بر اینکه شرکت‌ها در تامین خودرو به ما تعهد دادند، اگر در این زمینه به تعهد خود عمل نکنند ١۵ درصد جریمه خواهد شد