دادستان گناباد: مشاوران متخلف املاک تعطیل می‌شوند

دادستان عمومی و انقلاب گناباد گفت: بنگاههای مشاوران املاکی که برای منافع بیشتر خود در افزایش قیمت زمین و مسکن این شهرستان نقش دارند، تعطیل شده و بدون اغماض با آنها برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،مرتضی امیری روز پنج شنبه در جلسه شورای مسکن گناباد با اشاره به اینکه مشاوران املاک در بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت بخش مسکن و از جمله اجاره بهای واحدهای مسکونی تاثیر گذارند، خواستار نظارت بیشتر بر این بخش شد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت زمین و مسکن و به خصوص اجاره بهای واحدهای مسکونی به یک دغدغه مهم شهروندان گنابادی تبدیل و موجب نارضایتی مردم شده است، بطوریکه بخشی از مراجعان روزانه به دستگاه قضایی را معترضان به افزایش تورم این بخش تشکیل می دهد که خواستار عنایت بیشتر مسوولان مربوطه برای کاهش این معضل و ساماندهی آن هستند.

دادستان عمومی و انقلاب گناباد با اشاره به اینکه برخی از قولنامه هایی که در مشاوران املاک منعقد می شوند دارای اشکالات متعدد حقوقی هستند، گفت: مسوولان ذیربط باید به این مساله نظارت بیشتر داشته باشند.

وی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در کاهش معضل تورم بخش مسکن شهرستان گناباد بسیار موثر دانست و بیان کرد: باید از همه ظرفیتهای موجود برای روان سازی اجرای موثر این طرح بهره گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب گناباد از ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد خواست که قرارداد زمینهایی واگذاری به افراد که بعد از گذشت مدت مورد نظر در قرارداد احداث نشدند و متقاضیان به تعهدات خود عمل نکردند، فسخ و به دیگر افراد متقاضی واگذار شوند.

امیری تاخیر در بازنگری طرح تفضیلی گناباد را از مشکلات مهم دانست و افزود: مدت اجرای این طرح که ۱۰ سال است در سال ۱۳۸۵ به اتمام رسیده و بعد از گذشت ۱۶ سال طرح بازنگری آن به تازگی ابلاغ شده است و این بازنگری هم اگر توسط کارشناسانی که در گناباد حضور نداشته، انجام شود نتیجه لازم را نخواهد داشت بلکه باید توسط کارشناسهای مستقر در این شهرستان انجام شود.

وضعیت مسکن در گناباد نابسامان است

فرماندار گناباد هم با اشاره به وضعیت نابسامان و افزایش قیمت در بخش زمین و مسکن و اجاره بهای واحدهای مسکونی در این شهرستان گفت: باید با هم افزایی و انسجام بخشی فعالیتها و جلوگیری از اقدامات سلیقه ای و پراکنده کاری با برنامه ریزی صحیح و شناخت دقیق و ریشه ای مسائل و مشکلات برای رفع آنها اقدام و نسبت به ساماندهی این بخش اقدام کرد.

رضا نصیری بیان کرد: باید با بهره گیری از خرد جمعی و بهره‌گیری از نظرات نخبگان و صاحب نظران مربوطه و بهره‌گیری از همه ظرفیتهای موجود برای رفع معضل و ساماندهی زمین و مسکن در این شهرستان برنامه عملیاتی داشت.

وی خاطر نشان کرد: قیمتهای بالای زمین و مسکن و اجاره بهای واحدهای مسکونی که حتی از شهرهای همجوار و حتی مرکز استان و برخی نقاط تهران میزان رشد آن هم بالاتر است به یک دغدغه مهم مردم و به خصوص جوانان در آستانه ازدواج و قشر کارمند و کارگر تبدیل شده است و تاکنون به یک دلیل منطقی علت این تورم دست نیافته ایم.

نصیری اظهار داشت: بنگاههای مشاوره املاک نقش مهمی در جلوگیری از افزایش قیمت زمین و مسکن و اجاره بها دارند و باید به نوبه خود از این مساله جلوگیری کنند.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی در رشد قیمت‌های مسکن نقش زیادی دارد

رییس مجامع امور صنفی گناباد هم با اشاره به اینکه افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی در رشد قیمت تمام شده واحدهای مسکونی نقش زیادی دارد، گفت: ۱۷۰ الی ۳۶۰ قلم کالا و مصالح ساختمانی در ساخت و ساز واحدهای مسکونی موثر است و افزایش بی رویه قیمت آنها در رشد قیمت ساختمانها موثر است.

مهدی درویش گفت: دخالت مستقیم و دستوری در بخش زمین و مسکن جواب نمی دهد و باید به صورت ریشه ای و با توجه به همه موارد دخیل برای کاهش معضل همتی مضاعف داشت.

وی اضافه کرد: در شرایطی که در چهار سال گذشته قیمت ساختماهها و واحدهای مسکونی ۴۰۰ درصد رشد یافته است ولی به دلیل کاهش توان خرید مردم میزان معاملات مسکن ۴۲ درصد کاهش یافته است.

درویش تصریح کرد: بیشتر افراد کم درآمد که توانایی خرید ملک را ندارد به دنبال خرید واحدهای مسکونی هستند و با توجه به آنکه بیشتر زمینهای مرغوب در نقاط مختلف واگذار شده بخش زیادی از تقاضا برای خرید و یا اجاره واحدهای مسکونی از حاشیه به مرکز شهر گناباد سوق یافته است.

وی اظهار داشت: نگرشها و توانمندی های تخصصی و اخلاقی لازمه مهم فعالیت در حرفه مشاوران املاک است برخی فعالان در این زمینه از توانمندی تخصصی و حرفه ای لازم برخوردار نیستند و نبود نگاه اخلاقی و تخصصی لازم بر چالشهای خرید و فروش و اجاره واحدهای مسکونی افزوده است.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر گناباد پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهمترین عامل موثر بر گرانی مسکن در این شهر را فقدان تناسب بین میزان تولید و عرضه مسکن با نیازهای موجود بازار توصیف کرد و گفت: نگاه به حوزه زمین و مسکن به عنوان کالاهای سرمایه‌ای که طی چند ساله گذشته تشدید و موجب افزایش انگیزه تعداد زیادی برای سرمایه گذاری در این بخش شده است، در بازار متلاطم و متورم سودهای نامتعارفی را نصیب این افراد کرده است.
مهران حسین‌زاده افزود: این امر تا بدانجا پیش رفته که بنگاه‌های اقتصادی قوی چون شرکتهای سرمایه گذاری و بانکها با افزایش حضور در بازار زمین و مسکن سعی در خوشه چینی اقتصادی کرده اند که خود این امر باعث تشویش بازار و افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش قیمت مسکن شده است.
وی ادامه داد: سیاستگذاری‌هایی چون خروج بانک ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از حوزه زمین و مسکن که در سنوات گذشته به بانک‌های دولتی به صورت تکلیفی ابلاغ شد سیاستهایی درست و متناسب با اقتصاد کلان ملی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رییس کمیسیون شهرسازی، معماری، گردشگری، بافت فرسوده و بازآفرینی شورای شهر گناباد گفت: نظارت و مدیریت افزایش بی‌رویه قیمت زمین از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی زمین و مسکن، بهبود اطلاعات حوزه مالیات و مدیریت شهری در جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت مسکن و زمین می تواند نقش موثری در کنترل قیمت مسکن داشته باشند.

مشکل نوسان رو به افزایش نرخ مسکن و متعاقب آن سیر صعودی اجاره‌ بهای منزل به دغدغه‌ای بزرگ و مهم برای اقشار آسیب‌پذیر و جوانان گنابادی تبدیل شده است که در آغاز زندگی مشترک به دنبال سرپناهی امن و آرام هستند.

از مجموع ۹۰ بنگاه مشاوره املاک در گناباد ۷۰ بنگاه فعال است .