رویای پرواز در گناباد به واقعیت نزدیک شد/شمارش معکوس برای افتتاح فرودگاه

 شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است و باوجود اینکه دانشجویان و نیروهای متخصص بسیاری را در خود جای‌داده، اما از نعمت فرودگاه تاکنون محروم بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان : شهرستان گناباد ازجمله شهرهای استان خراسان رضوی که سابقه احداث فرودگاه در آن به قبل از انقلاب بازمی‌گردد اما به دلایل مختلف این فرودگاه تاکنون به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

اگر چه در سال ۱۳۷۰ تلاش هایی برای راه اندازی مجدد این باند پروازی از طرف مسئولان در دستور کار قرار گرفت اما خیلی زود به دلایل مختلف ساخت آن باری دیگر به تعویق افتاد.

مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن در تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریورماه همان سال گودبرداری و بتن‌ریزی سالن فرودگاه انجام شد و روند احداث آن شدت گرفت در حالی که این فرودگاه در حال حاضر به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده است.

فرودگاه شهدای گناباد به وسعت ۲۶۰ هکتار و دارای ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد که این روزها در مرحله تکمیل قرار داشته و شمارش معکوس برای برقراری نخستین پرواز ها آغاز شده است.

رئیس فرودگاه گناباد در همین رابطه بابیان اینکه عملیات اجرایی بسیاری از تأسیسات لازم و پیش‌بینی‌شده در این فرودگاه به اتمام رسیده است اظهار داشت: بیش از یک هزار میلیارد ریال تاکنون برای احداث و تکمیل این فرودگاه هزینه شده است.

مهدی توکلی کندری اذعان می‌کند: احداث ساختمان پایانه فرودگاه با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی و صرف اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال در حال انجام است و محوطه‌سازی فرودگاه هم ۹۸ درصد پیشرفت داشته و ۱۲۰ میلیارد ریال بدین منظور تخصیص یافت.

وی توضیح می دهد: ساختمان‌های جانبی امنیت پرواز و برج مراقبت هم با صرف اعتبار هشت میلیارد ریال به‌طور کامل به اتمام رسیده است.

فرودگاه گناباد امسال به بهره برداری می رسد

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی اظهار کرد: این فرودگاه در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و بعد از بهره‌برداری در مرحله نخست هفته‌ای یک یا دو پرواز از مقصد گناباد به تهران انجام می شود.

محمود امانی بنی اظهار کرد : تاکنون افزون بر یک هزار میلیارد تومان برای احداث و راه‌اندازی این فرودگاه هزینه شده است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم باوجود شرایط خاص اقتصادی، کمک خوبی درزمینهٔ تأمین اعتبار تکمیل فرودگاه گناباد داشته است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: احداث فرودگاه از زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت گناباد و منطقه جنوب خراسان رضوی است، علاوه بر جابه‌جایی مسافر، از قابلیت‌های زیادی برای خدمات‌رسانی در زمان وقوع بحران‌ها و حوادث پیش‌بینی‌نشده در جنوب این استان و مناطق اطراف برخوردار است.

محمود امانی بنی اظهار داشت: تکمیل فرودگاه گناباد در اولویت اقدامات و رویکردهای این اداره کل در سال جاری است و از همه ظرفیت‌های موجود برای شتاب دادن به اجرای طرح و به بهره‌برداری رساندن آن در نیمه نخست امسال استفاده می‌شود.

وی در خصوص آخرین پیشرفت‌های حاصله در این فرودگاه اظهار کرد: ایجاد و تکمیل سطوح پروازی و انتقال تأسیسات زیر بنایی و احداث راه دسترسی و محوطه‌سازی همچنین طرح احداث پایانه پروازهای داخلی با پیشرفت ۹۵درصد ادامه دارد.

وی ادامه داد: احداث فرودگاه از زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت گناباد و منطقه است و علاوه بر جابه‌جایی مسافر، از قابلیت‌های زیادی برای خدمات‌رسانی در زمان وقوع بحران‌ها و حوادث پیش‌بینی‌نشده در جنوب این استان و مناطق اطراف برخوردار است.

وی با اشاره به این که تعداد فرودگاه‌های دارای توجیه اقتصادی کمتر از ۵فرودگاه است و به‌طور حتم هزینه‌های جاری فرودگاه گناباد از درآمد های آن بیشتر خواهد بود ولی با عنایت به نگاه خدمت به مناطق کمتر توسعه یافته کشور احداث فرودگاه گناباد در دستور کار قرار دارد که امیدواریم باعث رونق اقتصادی منطقه شود.

راه اندازی شرکت هواپیمایی

در همین راستا فرماندار گناباد با بیان این که راه اندازی فرودگاه این شهرستان موجب توسعه کمی و کیفی همه بخش های این شهرستان اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می شوددر جلسه پرسش و پاسخ مردم با مسئولان به مناسبت هفته دولت گفت: راه اندازی این فرودگاه علاوه بر گردشگری و اقتصاد، در رشد و شکوفایی و توسعه بین بخشی حوزه های علمی، فرهنگی و دانشگاهی، فناوری، تبادل علمی مراکز آموزش عالی منطقه با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سایر نقاط نقش زیادی دارد و بستر سفر اساتید و صاحبنظران علمی و دانشگاهی را به این منطقه فراهم می کند.

رضا نصیری ابراز کرد: با پیگیری مسوولان ذیربط و از جمله نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی به موازات تکمیل این فرودگاه طرح ایجاد شرکت هواپیمایی اختصاصی در این شهرستان در حال اجرا است.

وی با اشاره به جذب سرمایه گذاران و پیگیری برای جلب موافقت اصولی تشکیل شرکت هواپیمایی اختصاصی گناباد گفت: بعد از بهره برداری از فرودگاه و تشکیل ایرلاین اختصاصی این شهرستان سه هواپیما برای شرکت تامین می شود که تاکنون یک هواپیما با مشارکت سرمایه گذاران خریداری شده است.

فرماندار گناباد تصریح کرد: این به معنای آن است که همیشه یک هواپیما در فرودگاه گناباد حضور دارد و در بیشتر طول هفته از این فرودگاه به سایر نقاط پرواز دایر خواهد بود.

وی یادآور شد: راه‌اندازی فرودگاه گناباد، علاوه بر آنکه فرصت مغتنمی برای سرمایه‌گذاران، استادان دانشگاه و مسافران ایجاد می کند، موجب سهولت در افزایش سفر مسوولان کشوری به این شهرستان می‌شود که این خود بسترساز توسعه و رونق اقتصادی و کاهش مشکلات منطقه است

وی در پایان اظهار داشت : پس از راه‌اندازی، سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار خواهد شد و با شروع به کار آن علاوه بر شهروندان گنابادی، ساکنان شهرستان‌های جنوبی استان خراسان رضوی ازجمله رشتخوار، مه‌ولات، بجستان و خواف و شهرهای فردوس، سرایان، خضری و دشت بیاض در شمال استان خراسان جنوبی نیز امکان استفاده از ظرفیت این فرودگاه را خواهند داشت و پیش‌بینی می‌شود سالانه یک‌میلیون نفر جمعیت ساکن این مناطق از مزایای آن بهره‌مند شوند.


کد خبرنگار : 100