راه اندازی موزه ارگ شهر تاریخی بلقیس

موزه شهرتاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین راه اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید میدانی از ارگ و شهر تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین گفت: ارگ بلقیس دومین بنای خشتی و گلی ایران پس از ارگ بم است که باید با برنامه ریزی به خوبی معرفی شود و گردشگران را به خود جذب کند.
عزت‌الله ضرغامی افزود: به منظور معرفی این شهر تاریخی و گسترش امکانات این منطقه، موزه شهر بلقیس تکمیل و اشیای قیمتی و تاریخی از دیگر نقاط کشور هم به این موزه منتقل خواهدشد. وی افزود: تاکنون این طرح ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای تکمیل سریعتر آن بودجه در نظر گرفته خواهدشد.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره شهر تاریخی بلقیس هم گفت: بخشی از این شهر تاریخی کاوش شد و بخشی نیز باقی مانده است که پرداخت بودجه برای تکمیل کاوش را تسریع خواهیم کرد.
شهر بلقیس یکی از بزرگ‌ترین بنا‌های خِشتی و گِلی ایران مربوط به دوره ساسانی است که در ۳ کیلومتری جنوب‌غرب شهر اسفراین قرار گرفته‌است. وسعت این شهر تاریخی بیش از ۱۸۰ هکتار است. ارگ شهر بلقیس هم ۲۹ برج به ارتفاع حدود ۱۱ متر دارد و جزو بزرگ‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران است. بر اساس شواهد، زندگی در این این شهر تا پایان دورهٔ صفویان جریان داشته‌است. شهر کهن و تاریخی بلقیس در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.


کد خبرنگار : 100