یاقوت سرخ خراسان‌جنوبی نیازمند حمایت تسهیلاتی مناسب/خسارت برجان و مال کشاورزان فردوس

یاقوت سرخ خراسان‌جنوبی نیازمند حمایت تسهیلاتی مناسب/خسارت برجان و مال کشاورزان فردوس

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان به نقل از فارس انار به عنوان یاقوت سرخ یکی از محصولات باغی عمده در فردوس است.

فردوس یکی از قطب‌های تولید انار با کیفیت در کشور و مهم‌ترین تولیدکننده این محصول در خراسان‌جنوبی است.

از مهم‌ترین ارقام انار در این شهرستان شیشه کپ، شهسوار قند و ملس داغدار اشاره نمود که به سبب کیفیت بالای آن نه تنها مشتریانی از سراسر ایران بلکه خارج از مرزها نیز دارد.

در حال ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از سطح باغات شهرستان زیرکشت درختان انار می‌باشد و بالغ‌بر ۳ هزار نفر جزو بهره‌برداران این محصول در این شهرستان هستند.

یکی از محصولات خراسان‌جنوبی که از خشکسالی، سرما، طوفان و یخبندان بسیار آسیب دیده و ضرر و زیان فراوانی را متحمل کشاورزان کرده محصول انار است.

رفع دغدغه باغداران انار نیازمند حمایت جدی دولت

« رجب‌زاده»یکی از باغداران انار در فردوس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: انار یکی از محصولات اصلی در باغات فردوس بوده که خانواده‌های زیادی از طریق آن امرارمعاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: متأسفانه خشکسالی، سرما، طوفان و آفت‌های مختلف هر ساله به باغات انار این شهرستان خسارات زیادی وارد می‌سازد و دیگر این فعالیت برای بسیاری از کشاورزان جنبه اقتصادی ندارد.

این باغدار فردوسی گفت: برای رسیدگی به باغات آسیب دیده نیاز به کمک دولت و ورد نهادهای دولتی به این بخش هستیم تا از این خانواده بزرگ حمایت کنند.

رجب‌زاده با اشاره به اینکه کیفیت انار فردوس همیشه زبان‌زد بوده به طوری که بیشتر این محصول به بازارهای بزرگ کشور و حتی به خارج از کشور صادر می‌شده اما امسال به دلیل مشکلاتی که ذکر شد کیفیت انار این شهرستان پایین آمد و حتی دلالان نیز رغبتی برای خریداری این انار نداشتند، گفت: این موضوع سبب شده اکثر کشاورزان به امید افزایش قیمت بخش اندکی از انار را خود را نگهداری کنند که این روزها دغدغه برای از بین رفتن آن به طور کامل وجود دارد.

سرما عارضه دانه سپیدی را برای محصول انار فردوس در پی داشت

« موسی سلیمانی» مدیر جهاد کشاورزی فردوس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: اناری که امسال از باغات فردوس برداشت گردید آن مقداری که کیفیت بالایی داشته در همان ابتدا از کشاورزان خریداری شد.

 

وی ادامه داد: سرمای بهمن‌ماه سال گذشته متأسفانه سبب بروز عارضه دانه سپیدی در برخی از محصول انار این شهرستان شد و این امر در کاهش کیفیت انار تأثیر گذاشت.

سرما و طوفان ۴۰ درصد انار باغداران فردوسی را از بین برد

مدیر جهاد کشاورزی فردوس گفت: در همین راستا خریداران انار این محصول را با قیمت بالا و یا مناسب نمی‌خواستند و این امر باعث گردید تا باغداران مقداری از محصولشان را که از نظر کیفیت درجه سه و پایین‌تر بوده را به امید فروش بهتر برای مصرف در بازار و یا فروش به کارخانه‌های تولید کنسانتره و رب انار نگهداری کنند.

سلیمانی با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها میزان برداشت انار در این شهرستان 25 تن بوده که به دلیل سرما و طوفان شاهد کاهش عملکرد در این بخش هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی بوده‌ایم، یادآور شد: براساس برآورد صورت گرفته بر اثر سرما و طوفان ۴۰ درصد محصول انار کشاورزان از بین رفته و خسارت زیادی به باغداران وارد شده است.

وی افزود: هر چند در حال حاضر بخشی از محصول انار باغداران در دستشان بوده اما میزان آن قابل توجه نبوده و کشاورزان هم می‌دانند این انار به دلیل کیفیت پایین به درد فروش در بازار و صادرات نمی‌خورد.

باغداران فردوسی تمایلی برای دریافت تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد ندارند

مدیر جهاد کشاورزی فردوس اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در فصل برداشت انار باغداران با آن روبرو بودند عدم تمایل کارخانه‌های تولید کنسانتره و رب انار برای خرید انار در این شهرستان بود.

سلیمانی با بیان اینکه چندین مرتبه درخواست تسهیلات با کارمزد کم برای باغداران این شهرستان صورت گرفته است، تصریح کرد: صندوق حمایت از بخش کشاورزی شهرستان نیز این موضوع را پیگیر شده اما تنها پیشنهاد تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد شده که کشاورزان و باغداران این شهرستان با توجه به بالا بودن نرخ این تسهیلاتی تمایلی برای دریافت آن ندارند.

 

وی ادامه داد: به دنبال اخذ تسهیلات با نرخ حداکثر ۱۰ درصد برای باغداران این شهرستان بوده‌ایم که متأسفانه این امر تاکنون محقق نشده است.

ردیف اعتباری خاصی برای تعاونی‌های بخش کشاورزی وجود ندارد

مدیر جهاد کشاورزی فردوس با اشاره به اینکه فعال شدن تعاونی‌های روستایی نیازمند پرداخت تسهیلات کم بهره برای سرمایه در گردش بوده تا شرایط برای مورد حمایت قرار دادن زیرمجموعه‌های تعاونی فراهم شود، یادآور شد: ردیف اعتباری خاصی برای تعاونی‌های بخش کشاورزی وجود ندارد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: از سال ۸۶ انار فردوس آسیب دیده اما الان حدود دو تا سه سال گذشته مقداری این درختان بازسازی شده بود که متأسفانه سرما و طوفان دوباره به این باغات خسارت وارد کرد.

بخشی از انارهای خریداری شده توسط تعاون روستایی در انبارها موجود است  

«وحید ضیائیان‌احمدی» مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی در ادامه اظهارداشت: در زمان فصل برداشت انار تشکل‌های کشاورزی ورود یافته‌ و قسمت قابل توجهی از انار را خریداری کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل کیفیت پایین انار فردوس و عدم بازارپسندی، انارهایی که تعاون روستایی خریداری کرده در انبارها موجود است، افزود: اما با تمام این تفاصیل در مرکز استان مکان‌هایی را آماده داریم که می‌توانیم این مکان‌ها را در اختیار کشاورزان و باغداران فردوس به صورت رایگان برای عرضه مستقیم محصول انارشان قرار دهیم.

آمادگی تعاون روستایی برای همراهی با باغداران فردوسی در فروش انار

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران برای در اختیار قرار دادن مکان‌هایی برای عرضه محصولات کشاورزی استان در میادین عرضه میوه و تره‌بار منعقد شده که باغداران فردوسی می‌توانند محصول خود را در این مکان‌ها عرضه کنند.

ضیائیان‌احمدی با بیان اینکه انار جزو محصولات کشاورزی بوده که مورد خرید توافقی قرار نمی‌گیرد، اضافه کرد: اگر چه شرکت‌هایی در گذشته فعال بوده اما به دلیل ضررهایی که در سنوات پی در پی داشته‌اند در حال حاضر غیرفعال هستند اما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که در کوتاهترین زمان بتوانیم تعاونی قدرتمندی تشکیل که با استفاده از تسهیلات موجود بتوانند زیرساخت لازم را ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: به طور قطع اگر بخواهیم برای سال‌های آتی کاری انجام دهیم باید از الان فعالیتهایمان را آغاز البته در این مسیر باید خود باغداران نیز همکاری کنند.

انتهای پیام/