پیش بینی برداشت سه هزار و ۵۰۰ تن خرما از نخلستان‌های خراسان جنوبی

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به پیش بینی برداشت سه هزار و ۵۰۰ تن خرما از سطح باغات خراسان جنوبی گفت: تولید خرما طی سال جاری در استان ۲۰ درصد کاهش یافته است.
پیش بینی برداشت سه هزار و ۵۰۰ تن خرما از نخلستان‌های خراسان جنوبی
به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، منوچهر شایسته اظهارکرد : برداشت خرما از سطح نخلستان‌های خراسان‌جنوبی به ویژه در شهرستان‌های نهبندان و طبس آغاز شده است.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سطح نخلستان‌های استان هزار و ۱۵۵ تن است، بیان‌کرد: بیشترین سطح نخلستان‌های خراسان جنوبی مربوط به شهرستان طبس است.

شایسته ادامه‌داد: سال گذشته از سطخ نخلستان‌های خراسان‌جنوبی چهار هزار و ۳۷۰ تن خرما برداشت شده است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود که در سال جاری از سطح نخلستان‌های استان سه هزار و ۵۰۰ تن خرما برداشت شود که در یک مقایسه با آمار سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بهره برداران خرما در استان هزار و ۶۰۰ خانوار است، بیان‌کرد: در خراسان جنوبی انواع مختلف خرما چون مضافتی، زاهدی و خرمای محلی چون خاره خُش و پُرکو برداشت می‌شود.

شایسته با اشاره به طرح مشکل کمبود سردخانه در نهبندان که نگهداری طولانی مدت خرما را با مشکل مواجه کرده است، اظهارکرد: در این زمینه بخش خصوصی باید ورود پیدا کند و با سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه اقدام کند.

وی بیان‌کرد: گرمای زودرس و عوامل طبیعی از جمله دلایل کاهش طبیعی برداشت خرما طی سال جاری در خراسان‌جنوبی است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه ارزش خرمای برداشت شده در سال جاری حدود ۱۳۰ میلیارد تومان است، گفت: خرمای تولیدی در خراسان‌جنوبی در داخل استان مصرف می‌شود.

شایسته یادآور شد: اگر بخواهیم خرمای خراسان جنوبی وارد بازار دیگر استان ها شود باید سطح زیر کشت تولید خرما را افزایش دهیم.