صنعت شتر مرغ در خراسان جنوبی به تعاونی و اتحادیه نیاز دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ساختار صنعت شتر مرغ در این استان به اشکال مختلف از جمله تشکیل تعاونی‌های تولیدکنندگان در شهرستان‌ها یا اتحادیه باید تقویت شود.
صنعت شتر مرغ در خراسان جنوبی به تعاونی و اتحادیه نیاز دارد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ، مهدی جعفری در نشست بررسی و رفع مشکلات صنعت پرورش شتر مرغ استان که به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: باید بپذیریم شرایط فعلی نسبت به قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تغییر کرده و قبل از اجرای این طرح، در مرحله تقویت صنعت شتر مرغ و اکنون مرحله رقابت بین تولیدکنندگان است.

وی تصریح کرد: قبل از ورود به مرحله رقابت باید ساختار وجود داشته باشد که صنعت شتر مرغ استان این ساختار را نداشت لذا نتوانستید قوی شوید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت : تا زمانی که در این حوزه قوی نشوید، اوضاع بر همین منوال باقی خواهد ماند و آنچه در این حوزه مهم است اینکه همه تولیدکنندگان شتر مرغ باید همدیگر را تقویت کنند و هم‌افزایی داشته باشند.

وی افزود: اگر قرار است تولیدات، کشتار یا بازاریابی صنعت شتر مرغ قابل دفاع شود همه باید با هم متحد شوند همچنین افرادی که می‌خواهند سود شخصی داشته باشند باید سود گروهی را ترجیح دهند.

جعفری با تاکید بر اینکه باید تشکل‌های سایر ماکیان و اتحادیه‌های تولیدکنندگان شتر مرغ شهرستانی فعال شود گفت: امروز برای موضوعاتی در استان پیگیری می‌کنیم که کار اساسی آن با تشکل‌ها است و این مساله ما را از موضوعات اساسی استان دور می‌کند.

وی تصریح کرد: در استان‌های دیگر تشکل‌ها و تعاونی‌ها این حوزه را مدیریت می‌کنند و این ضعف در ساختار صنعت شتر مرغ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اتحادیه قوی با مدیران مطالبه‌گر در سطح ملی و استانی می‌تواند مسائل و مشکلات مربوط به صنعت شتر مرغ را پیگیری و رفع کند.

وی عنوان کرد: در سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی تنها شتر و شتر مرغ دیده شده این یعنی آینده این صنعت مورد توجه قرار گرفته است و باید از این ظرفیت استفاده شود.

جعفری گفت: واحدهای فاقد پروانه باید وارد گردونه شناسایی شوند و در کمیسیون صدور پروانه مشکلات آنها احصا و دلیل صادر نشدن پروانه بررسی شود.

وی افزود: اگر این اتفاقات بیفتد صنعت شترمرغ رونق می‌گیرد در غیر اینصورت برگزاری جلسات بی‌فایده بوده و مشکلات ادامه‌دار خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: مجموعه جهاد کشاورزی و دستگاه‌های زیر مجموعه از جمله دامپزشکی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای تقویت صنعت شتر مرغ استان هر کاری لازم باشد، انجام می‌دهد.

وی گفت: اینکه از دولت انتظار خرید حمایتی گوشت شتر مرغ یا نگاه ویژه‌تر به استان ما را داشته باشیم، محقق نخواهد شد بلکه باید ساختار این مجموعه را قوی کنیم.

جعفری افزود: با توجه به مازاد تولید گوشت شتر مرغ در خراسان جنوبی برای صادرات این محصول به خارج از استان پیگیری لازم را انجام می‌دهیم و شتر مرغ هنوز صنعت شناخته شده‌ای برای کشور نیست لذا در سبد غذایی مردم به‌ندرت دیده می‌شود.