یادداشت  روز ، به قلم اعظم جمالی ، خبرنگار خبرگزاری بازتاب خراسان در شهرستان فردوس

به بهانه ۱۳ شهریورماه سالروز برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس؛

فردوس خاستگاه اردوهای جهادی در سطح کشور
تا اینکه اولین گروه، جمعی از طلاب مشهدی بودند که در همان روزهای اولیه به کمک مردم زلزله ‌زده شتافتند. 

یادداشت  روز ، به قلم اعظم جمالی ، خبرنگار خبرگزاری بازتاب خراسان در شهرستان فردوسصبح دهم شهریورماه ۱۳۴۷ زلزله ای ویرانگر به بزرگی ۶/۴ دهم ریشتر شهر فردوس را با خاک یکسان کرد، زلزله ای که هزاران کشته برجای گذاشت و شهر زیبا و تاریخی فردوس را ویران کرد.
پس از آن، تلی از خاک و هزاران کشته بر جای ماند و از هر سویی صدای زاری و‌ شیونِ آنان که از این حادثه هولناک جان سالم به در برده اند، به گوش می رسید.
مردم رنج کشیده و صبور فردوس که همسر، فرزندان و قوم و خویش خود را از دست داده بودند، اندوهگین بر سر و صورت میزدند و دست شان برای یاری و کمک کوتاه بود.
آیت الله خامنه ای طلبه جوانی که سه روز پس از زلزله همراه هفتاد، هشتاد نفر از روحانیون ‌و بازاریان مشهد از جمله شهید هاشمی نژاد، شهید کامیاب، آیت الله واعظ طبسی، آیت الله غرویان و حجت الاسلام علیزاده امام جمعه فقید فردوس به کمک مردم زلزله زده فردوس آمدند.

آیت‌الله خامنه‌ای در خاطرات خود در این‌باره می‌گویند: «وقتی زلزله پیش آمد، ما از فرصت استفاده کردیم. با بعضی از دوستان تماس گرفتم، گفتم که می‌خواهیم برویم فردوس. بعضی از دوستان استقبال کردند. آقای طبسی، آقای هاشمی‌نژاد و یک عده بازاری علاقمند و عده‌ای از طلاب، 10 الی 15 ماشین و 70 الی 80 نفر آدم راه افتادیم و به طرف منطقه زلزله‌زده رفتیم.»
با اعزام طلاب، مراجع تقلید به خصوص علمای مشهد از جمله آیت‌الله میلانی، آیت‌الله سید عبدالله شیرازی، آیت‌الله گلپایگانی و ... اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای مردم زلزله‌زده کرده و نمایندگان خود را به آن مناطق فرستادند.
ساخت حمام، اهدای چادر، توزیع غذای گرم و اقلام خوراکی، پوشاک، کفش، چراغ خوراک پزی، توزیع نخ و پشم برای بافت قالی و..... از جمله فعالیت های رهبر معظم انقلاب و گروه روحانیون همراه ایشان در فردوس بود.‌
یادداشت  روز ، به قلم اعظم جمالی ، خبرنگار خبرگزاری بازتاب خراسان در شهرستان فردوسآیت الله خامنه ای مدت دو ماه در فردوس حضور داشتند و با اقدامات شایسته و متعددی که به زلزله زدگان ارائه نمودند بعنوان روحانی مبارز شناخته شده و بسیار مورد علاقه مردم فردوس بودند و این حضور پر خیر و برکت، امروز مردم و مسئولان فردوس را برآن داشته تا بواسطه تجدید خاطره و قدردانی از زحمات مقام عظمای ولایت و‌ نیز ثبت حضور جهادی سال ۱۳۴۷ رهبر معظم انقلاب در فردوس،

اجلاسیه ملی جهادگران را به عنوان مبدأ و آغاز اردو‌های جهادی در تاریخ انقلاب اسلامی برگزار کنند.
در این اجلاسیه، تعداد۵۰ گروه جهادی در حوزه‌های مختلف پزشکی، عمرانی و علمی از چهار تا سیزدهم شهریورماه در شهرستان فردوس به مردم خدمت رسانی می‌کنند.
اجلاسیه ملی جهادگران در سه سطح تبیین رسانه ای، حضور گروه‌های جهادی و افتتاح طرح‌های عمرانی برگزار می‌شود که حضور مسئولان کشوری و نخبگان علمی یکی از نقاط قوت این همایش است و قطعا با برنامه ریزی مناسب، این همایش می‌تواند سبب تحولاتی بسیار خوبی در شهرستان فردوس شود.
با برگزاری این اجلاسیه، ۱۳ شهریورماه به عنوان آغاز و مبدأ اردوهای جهادی در تقویم کشور به ثبت می رسد و یاد و خاطره حضور جهادی و افتخارآمیز رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۴۷ نیز گرامی داشته می شود