دمای ۷۳ درجه‌ در بیابان لوت ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: براساس برداشت‌های اولیه از ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت در تعداد زیادی از نقاط مورد هدف دمای ۷۳ درجه به دست آمده است.
دمای ۷۳ درجه‌ در بیابان لوت ثبت شد
به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، هادی شاهوردی افزود: این رویداد در بیابان لوت محدوده استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین قبل از طلوع آفتاب ۲۶ تیر ماه آغاز شد و به مدت ۲۴ ساعت ادامه داشت.

وی بیان کرد: این رویداد به همت گروهی از محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین توسط گروهی ۱۰ نفره به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری شد.

وی تصریح کرد: نتایج خوبی در برداشت‌های اولیه به دست آمده است و تلاش می‌شود گزارش اولیه را در اسرع وقت به استان ارائه دهند تا به‌صورت رسمی داده‌ها را اعلام کنیم.

شاهوردی گفت: تاکنون در کشور تمامی ادعاهایی که درخصوص گرم‌ترین نقطه زمین داشتیم منوط به داده‌های ماهواره‌ای بوده است و امروز می‌توان ادعا کرد که پس از رویداد ثبت زمینی دمای هوا، گرم‌ترین نقطه در بیابان لوت با ۷۳ درجه حرارت در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان واقع شده است.

وی گفت: امیدواریم پس از خروج داده‌ها و گزارش نهایی این رویداد، اتفاقات خوبی رقم بخورد و از این ظرفیت جهانی بیشترین استفاده را داشته باشیم.

سرپرست گروه محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور هم گفت: ثبت زمینی دما در بیابات لوت جزو اولین کارهاست که علاوه بر بهره‌برداری پژوهشی، انرژی‌های نو، مباحث مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست می‌توان به عنوان یکی از نقاط مهم کشور در راه توسعه قرار گیرد و مباحث گردگشگری در آن پررنگ‌تر دیده شود.

حمیدرضا ناصری افزود: تاکنون به‌صورت جدی به این ظرفیت پرداخته نشده و مغفول مانده است که امیدواریم این حرکت در بیابان لوت سرمنشاء تولید دانش در منطقه شود و هم اینکه آورده اقتصادی برای بومیانی داشته باشیم که در حواشی این مناطق زندگی می‌کنند.

قبل از انجام این پروژه، گرم‌ترین نقطه زمین منطقه "گندم بریان" شهداد در استان کرمان گزارش شده بود که براساس مطالعات جدید این نقطه در خراسان جنوبی و در مجاورت روستای دهسلم شهرستان نهبندان واقع است.

محققان مختلفی از ناسا و مراکز علمی بین‌المللی با استفاده تصاویر ماهواره‌ای دمای سطحی بیش از ۸۰ درجه را در بیابان لوت ثبت کردند اما تاکنون اندازه‌گیری زمینی به‌صورت ۲۴ ساعت انجام نشده و در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری شده است.

بیابان لوت که در میان سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان گسترده شده و از آثار شگفت‌انگیز این منطقه است به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران، ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

دفتر مرکزی پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در تهران قرار دارد و دفاتر نمایندگی محلی در روستای دهسلم نهبندان در استان خراسان‌ جنوبی، روستای شفیع‌آباد شهداد در استان کرمان و روستای نصرت‌آباد در استان سیستان‌ و بلوچستان ایجاد شده است.