وزش باد شدید، بارش باران و برف در اولین روز هفته

خراسان جنوبی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره نفوذ و فعالیت توده هوای ناپایدار جوی از فردا (شنبه) به‌صورت وزش باد شدید، بارش باران و برف هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

وزش باد شدید، بارش باران و برف در اولین روز هفته

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان به نقل از اداره کل هواشناسی با شروع این ناپایداری جوی از شنبه تا دوشنبه هفته آینده (۱۶ تا ۱۸ بهمن) وزش باد شدید تا خیلی شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، رگبار و رعد و برق، نواحی مستعد احتمال بارش تگرگ، مناطق مرتفع، کوهستانی و گردنه‌ها بارش برف و تشکیل مه قابل پیش‌بینی است.

براساس این اخطاریه جوی ناپایداری های جوی در نواحی جنوبی و غربی استان به‌صورت وزش باد شدید تا خیلی شاید خواهد بود و شنبه شب در برخی نقاط مرکزی و شمالی استان احتمال وقوع روان‌آب وجود دارد.

روند تغییرات دما نیز تا روز شنبه افزایشی است و هوا گرمتر می‌شود اما از روز یکشنبه هفته آینده تا صبح دوشنبه، کاهش دما محسوس و قابل ملاحظه خواهد بود.

بر پایه این هشدار سطح نارنجی (اقدام ضروری) احتمال خسارت گسترده زیاد است و باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

این اخطاریه نارنجی هواشناسی درباره احتمال خسارت به پوشش و سازه‌ گلخانه‌ها، جدا شدن سقف‌های موقت، شکسته شدن درختان آسیب‌پذیر و خسارت به دکل‌های برق در اثر وزش شدید باد نیز هشدار داد.

اختلال در عبور و مرور، لغزندگی سطح جاده‌ها، خسارت به تابلوهای تبلیغاتی، سقوط دکل‌های برق و داربست‌های فلزی، خسارت به تاسیسات آبی و کنتورهای آب، خطر سقوط اجسام از ارتفاع و ساختمان‌ها به‌ویژه کارگاه‌های ساختمانی، محدودیت در انجام فعالیت‌های عمرانی و ساختمان‌سازی و افزایش حامل‌های انرژی از پیامدهای این ناپایداری جوی در خراسان جنوبی است.

خودداری از سفرهای غیرضروری درون و برون‌شهری، پرهیز از چرام دام، توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و صعود به ارتفاعات، پاکسازی آبراهه‌ها و کانال‌های مسیر عبور آب، احتیاط در رانندگی و به همراه داشتن تجهیزات سفرهای زمستانی، مراقبت از پوشش گلخانه‌ها، اطمینان از استحکام سازه‌ها، پرهیز از فعالیت‌های ساختمانی در ارتفاع و داربست، آمادگی و اقدام ضروری دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مدیریت بحران از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

انتهای پیام  /