پیش‌بینی برداشت بیش‌از 7500 تن عناب از باغات خراسان‌جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از باغات عناب استان 7 هزار و 530 تن عناب برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی صبح امروز اظهار داشت: عناب یکی از محصولات کشاورزی مهم خراسان‌جنوبی بوده تعداد بهره‌برداران آن در استان ۹ هزار نفر هستند.

وی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی در زمینه برداشت عناب جزو استان‌های برتر کشور است، تصریح کرد: سطح زیرکشت عناب در استان ۴ هزار و ۷۱۵ هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برداشت عناب از اواسط مردادماه به صورت تازه در باغات استان آغاز می‌شود، افزود: این برداشت تا اواخر شهریورماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال از باغات عناب استان ۷ هزار و ۵۳۰ تن عناب برداشت شود.

جعفری با اشاره به اینکه شهرستان خوسف بیشترین سطح باغات عناب را در استان دارا است، اضافه کرد: بیش‌از یک‌هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات این شهرستان زیرکشت عناب است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷ هزار و ۳۸۳ تن عناب خشک در استان تولید شده است، بیان داشت: متأسفانه تنها ۱۲ درصد از تولید عناب استان در داخل فرآوری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی یکی از مشکلات این بخش را نبود زیرساخت‌های فرآوری در استان دانست و افزود: در حال حاضر ۶ واحد در استان به فرآوری این محصول با ظرفیت اسمی یک‌هزار و ۷۴۰ تن در سال می‌پردازند که این آمار با توجه به میزان تولید این محصول مهم در استان بسیار ناچیز است.

جعفری ادامه داد: پودر، شیره،کنسانتره، دمنوش، حبه و وقرص عناب از جمله محصولات فرآوری شده عناب در استان است.

وی اضافه کرد: میزان ۹۶۰ تن از عناب تولیدی استان در داخل توسط ۱۶ واحد بسته‌بندی سال گذشته بسته‌بندی و روانه بازار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: مجوز تأسیس برای ۱۳ واحد فرآوری و ۲۰ واحد بسته‌بندی در استان صادر شده که امید است منجر به جلوگیری خروج این محصول به صورت خام از داخل استان شده و ارزش افزوده مناسبی برای بهره‌برداران استان در پی داشته باشد.