ثبت چنار ۷۰۰ ساله خراسان‌جنوبی در فهرست میراث ملی

ثبت چنار ۷۰۰ ساله خراسان‌جنوبی در فهرست میراث ملی

معاونت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: درخت چنار کهنسال مهوید شهرستان فردوس در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

ثبت چنار ۷۰۰ ساله خراسان‌جنوبی در فهرست میراث ملی

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان به نقل از فارس ، «سید احمد برآبادی» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چنار ۷۰۰ ساله شهرستان فردوس در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

وی افزود: این چنار کهنسال در فاصله ۳۲۰ متری امامزاده سلطان احمد و درحاشیه روستای مهوید شهرستان فردوس قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: قدمت این چنار زیبای کهنسال به ۶۵۰ تا ۷۰۰ سال می‌رسد و با تاج پوشش تقریباً متقارن دارای ارتفاع ۸ متر است.

برآبادی گفت: تنه این درخت در اثر درون پوسیدگی به دو قسمت تقسیم شده که تنه سمت شرق محیطی برابر ۸.۷ متر و تنه سمت غرب محیطی معادل ۵.۳ متر بوده و بین دو قسمت تنه نیز فاصله‌ای ایجاد شده و گسستگی‌ای وجود دارد که محیط کلی تنه  را به ۳۰.۱۱ متر می‌رساند.

 وی با بیان اینکه چنار کهنسال مهوید شهرستان از شکل ظاهری بسیار زیبا، خاص و شاداب برخوردار است، خاطرنشان کرد: تنه این درخت از ارتفاع ۵.۲ متری سطح زمین به شاخه‌های متعدد تقسیم شده و شاخه‌های خشکیده لابلای شاخه‌های سرسبز آن نیز نشان از پشت سرگذاردن چند دوره خشکسالی در منطقه دارد.

انتهای پیام /