؛باز گشایی  باغ تاریخی رحیم آباد بیرجند  پس از ۲سال تعطیلی

 باغ و عمارت تاریخی رحیم‌آباد بیرجند پس از مرمت و بهسازی، با حضور استاندار خراسان جنوبی بازگشایی شد. 

؛باز گشاهی  باغ تاریخی رحیم آباد بیرجند  پس از ۲سال تعطیلی

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، استاندار خراسان جنوبی در آیین بازگشایی باغ رحیم‌آباد بیرجند اظهار داشت: برای مرمت و بازسازی کامل این باغ و عمارت تاریخی به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که دو میلیارد تومان آن را ما اختصاص خواهیم داد و برای دو تا سه هفته آینده این مجموعه به‌طور کامل بهسازی و بازسازی و گروه نمایشی و صنایع دستی در محل مستقر می‌شود.

جواد قناعت درخصوص درخواست‌های ارائه شده در این بازدید گفت: جلسه‌ای با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل بنیاد مستضعفان استان برگزار و بسته پیشنهادی تعریف شود تا اصطبل پشت این بنای تاریخی را به میراث فرهنگی استان واگذار کنند.

وی ادامه داد: بعد از جلسات ابتدایی در استان به همراه مسوولان متولی در تهران موضوع واگذاری این مکان را از طریق رییس بنیاد مستضعغان پیگیری خواهیم کرد اما قبل از آن جلسه جمع‌بندی برای ارائه پیشنهادات در استان برگزار شود.

استاندار خراسان جنوبی همچنین خواستار پیگیری حل مشکل تامین آب این باغ و عمارت تاریخی با همکاری شهرداری و شرکت آبفا شد.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های گردشگری موجود در استان بیش از گذشته بهره‌مند شویم و خراسان جنوبی در حوزه بناهای تاریخی و باغ ایرانی ظرفیت خوبی دارد.

قناعت عنوان کرد: مکانی‌هایی که بناهای تاریخی و درختان و باغ‌ها در کنار یکدیگر هستند، مجموعه زیبا و آرامش‌بخش است و قابلیتی که در این باغ است علاوه بر نگاه اقتصادی در جذب گردشگر و ایجاد اشتغال می‌تواند بسیار مکان تسکین‌دهنده برای مهمانان و مردم استان باشد.

وی افزود: در آموزه‌های دینی قدم زدن در طبیعت مایه سکینه و آرامش است لذا استفاده از این بناهای در ابعاد روحی و روانی بازدیدکنندگان و گردشگران موثر خواهد بود.

مجموعه باغ و عمارت رحیم‌آباد در شهر بیرجند و در روستایی با همین نام واقع شده است. قدمت این بنا حداقل به دوره زندیه بر می‌گردد و در مرکز باغ، عمارتی ساخته شده که ویژگی‌های معماری آن تداعی‌کننده نوع معماری اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است.

درختان این باغ عمدتا شامل کاج، سپیدار و درختان مثمر چون زردآلو و زرشک است.

باغ و عمارت رحیم‌آباد به صورت کامل به میراث فرهنگی واگذار شود

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: بخش‌هایی از جمله اصطبل و فضای جنوب شرق باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد در اختیار بنیاد مستضعفان است که درخواست داریم به میراث فرهنگی واگذار شود تا این باغ تاریخی به گذشته باشکوه خود برگردد.

هادی شاهوردی افزود: این بخش قبلا جزئی از باغ بوده که سال ۱۳۸۰ متاسفانه دیوارکشی و جدا شده است، در مجموع پنج هزار و ۸۰۰ متر مربع از این باغ در اختیار بنیاد مستضعفان بوده و درخواست ما این است که پیگیری شود باغ به صورت کامل در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد.

وی بیان کرد: مدت تقریبی سه سال این اثر در دست مرمت و بازسازی است که تاکنون پیشرفت خوبی داشته و آماده پذیرایی از گردشگران و مردم خراسان جنوبی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه بازسازی، مرمت و بهسازی باغ و عمارت رحیم‌آباد قریب ۹۵۰ میلیون تومان تاکنون هزینه شده و با این حجم اعتبار بازسازی بام عمارت، گچ و تزیینات و نگهداری فضای سبز باغ انجام شده است.

وی باغ و عمارت رحیم‌آباد را از باغ‌های زنده و منحصر بفرد ایرانی دانست و تاکید کرد: برای ادامه تکمیل مرمت عمارت و نگهداری باغ به مبلغ بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است تا بتوانیم با آمادگی کامل پذیرای گردشگران و مردم باشیم.

شاهوردی با اشاره به اینکه اولویت ما بعد از بازگشایی این باغ و عمارت، ایجاد نگارخانه، نمایشگاه و حتی فروش صنایع دستی خواهد بود، اضافه کرد: همچنین در صورت ضرورت به دلیل نداشتن ساختمان اداری، اداره کل میراث فرهنگی در این مکان مستقر خواهد شد البته به دنبال این موضوع نیستیم و سعی خواهیم که جایگزین‌هایی دیگری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: حد امکان از این پس این اثر تاریخی در راستای استفاده حداکثری مردم به بخش خصوصی واگذار نخواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: به دلیل بکارگیری ناظر و مشاور، باغ و عمارت رحیم‌آباد یکی از زنده ترین و  منحصربفردترین باغ‌های ایرانی است و برای نگهداری فضای سبز این اثر تاریخی هزینه‌های زیادی می‌شود تا همیشه سرسبز باقی بماند.

وی عنوان کرد: در شهر بیرجند ۱۱ باغ تاریخی داریم که برخی در اختیار دستگاه‌های اجرایی و برخی نهادها قرار دارد که به دلیل عدم مالکیت نمی‌توانیم اقدامات مرمتی خوبی را در این باغ‌ها انجام دهیم.

این عمارت سال 1315 هـ.ق به فرمان اسماعیل خان احداث شد و به عنوان دارالحکومه مورد استفاده قرار گرفت. این مجموعه سال 1380 توسط میراث فرهنگی از بنیاد مستضعفان خریداری شد و بهار 1381 به مجموعه ای فرهنگی تبدیل شد اما در حال حاضر به عنوان بخشی از مجموعه اداری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد استفاده قرار می گیرد و به نوعیکاربری فرهنگی و گردشگری آن حذف شده است.

این اثر در تاریخ 22 خرداد 1379 با شمارهٔ ثبت 2707 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


کد خبرنگار : 100